פרק שני המערך הפיסי

עמוד:72

כנסיית סטפנוס הקדוש ( S . stephanus ) ידועה לא רק מהקוממוךטוריום . מקומה מוכר היטב , וזה המבנה המפורסם ביותר שבנתה הקיסרית אודוקיה בירושלים . המבנה נהרס בכיבוש העיר בשנת , 614 אך מעליו נבנתה כנסייה קטנה , על ידי סופרוניוס , הפאטריארך של ירושלים בשנים . 638-634 במבנה עצמו היה גם בית מצורעים , כפי שמעיד הקוממוךטוריום . אפשרי שמהכנסייה שבנתה אודוקןה נותרו בתקופה המוסלמית הקדומה שרידים כלשהם , ששימשו לתפילה , וזה המבנה המוזכר בקוממוךטוריום . כנסייה נוספת שעמדה מחוץ לעיר היא קבר מרים , והיא קיימת מאז התקופה המוסלמית הקדומה ועד היום . לפי הרשימה היו בה שלושה עשר כמרים ואנשי כהונה , שישה נזירים וחמש עשרה נזירות . י- כנסייה זו שימשה , לפי המסורת , מקום תפילה לח'ליפה מעאויה לאחר שהתפלל ליד גבעת הגולגותה . אף כנסייה זו שוקמה על ידי מוךסטוס , לאחר שהכנסייה הביזאנטית נהרסה בכיבוש הפרסי של שנת . 614 הכנסייה נהרסה במאה הי"א . על כנסיית לאונטיוס הקדוש ( S . Leontius ) ידוע מעט , 305 ואין לאתרה במדויק . כנסיית יעקב הקדוש , ( S . Jacobus ) הבאה בהמשך רשימת הקוממוךטוריום , מוכרת יותר , ונראה שיש לזהותה עם קברי בני חזיר שבנחל קדרון . 3 " 6 בהמשך הרשימה מופיעה שורה של כנסיות , הנמצאות ככל הנראה בנחל קדרון , ולא ידוע לנו עליהן דבר.- כנסיית ארבעים הקדושים , כריסטופר הקדוש s . ) , ( Christophorus אקוילינה הקדושה , ( Sta Aquiiina ) קיךיאקוס הקדוש , ( S . Cyriacus ) סטפנוס הקדוש , ( S . stephanus ) דומיטיאנוס הקדוש . ( S . Domitianus ) בנחל קדרון היה ידוע המקום שבו נסקל לפי המסורת סטפנוס הקדוש , ואולי הכנסייה על שם סטפנוס המוזכרת כאן , כוונתה כוונתה למקום הסקילה . אך תהיה זו הפעם הראשונה שבה מוזכרת כנסייה זו , דבר המעמיד השערה זו בספק . כנסייה אחרת על שם סטפנוס , כנסיית סטפנוס הקדוש בסטיו , ( S . Stephanus in Stoa ) נמצאת בפסגת הר הזיתים . היא חלק מכנסיית העלייה , ונראה שזוהי הכנסייה הנזכרת ברשימה . . Notes , p . 363 ; Wilkinson , p . 170 חשובה הערתו של וילקינסון לגבי סדר הדברים במקום : בתקופה הנידונה היתה כאן כנסייה קטנה , שעמדה על החומה החוצה בין שני הבורות . רק בתקופה הצלבנית הוקמה כנסיית אנה הקדושה , הקיימת עד היום . הכנסייה על החומה שופצה בתקופה הצלבנית . ראה דיון מפורט בכנסייה זו , אם כי בדעה מנוגדת ב ] N . pp . 669-677 וכן Jerusalem — Sainte Anne ( לעיל , הערה , ( 154 עמ' , 56-55 העוסקים בתקופתנו . 302 ראה : Wilkinson , p . 158 ; . // v , pp . 805-812 ; Milik , Notes , 303 son Sanctuaire a Jerusalem , Paris 1894 , esp . p . 83 JN , pp . 753-758 ; M . J . Lagrange , Saint Etienne et Wilkinson , p . 162 ; Milik , / Vo / e . s , pp . 566-567 . » : v 304 p . 367 nn 1 j , ( 308 mvn , ^ nV ) ^ ' ^^^ m ^^^^^ ^^^ עמ' 305 . 112-111 ראה ; Wilkinson , p . 158 על הקביעה שהכנסייה נמצאת בעמק יהושפט ראה בהט , עמ' , 99 וראה גם Milik . Notes , p . 560 ; JN . p . 851 m ראה : גיל , שכונות היהודים , עמ' < Wilkinson , 35-34 160 . ק ; מדריך ירושלים , עמ' ; 73 מיליק ( Notes , p . 561 Milik , ) אף מציין שרידים ארכיאולוגיים בסמוך לקבר זה , הנראים כשייכים לכנסייה כלשהי ; כמו כן ראה : . IN , pp . 847-849 307 פה ושם , יש ניסיונות לייחס אתרים שונים לכנסיות אלו . ראה למשל הצעה ש'ביר אל כניסה' בכפר השילוח היא כנסיית ארבעים הקדושים ( סנט קךנטה , ( אצל , p . 162 Wilkinson , r ^ ; Milik , / vo / ej , pp . 560-561 במדור הכנסיות הבלתי מאותתת . יש לציין שגם הארמנים מציינים באיזור נחל קדרון ארבעה מנזרים , ביניהם יעקב הקדוש , אלא שהמנזרים נקראים על שם ערי ארמניה השונות ואין לזהותם כלל . ראה לעיל , הערה , 295 וראה גם : JN , pp . 851-852 "י ראה : א' לימור , 'מסורות נוצריות של הר הזיתים בתקופה הביזנטית והערבית , ' עבודה לקבלת התואר מ"א , ירושלים תשל"ח , עמ' m . 116-113 , 41-40 ראה : 167 Mitik , Notes , pp . 558-559 ; Wilkinson , p . 162 ,

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר