פרק ראשון היסטוריה פוליטית של ירושלים בתקופה המוסלמית הקדומה

עמוד:3

בפסוק הראשון : 'נוצחו הרום בארץ הסמוכה . ואולם סופם שישובו וינצחו , כעבור שנים אחדות ממפלתם . ' אין ספק שמחמד היה ער לנעשה בגבולו הצפוני של חצי האי . גם גורלה של העיר ירושלים בוודאי לא היה בשבילו דבר של מה בכך . החוקרים המודרניים עדיין מתלבטים בבעיה , מהי הדת שהשפיעה ביותר על לידתו של האסלאם ומי היו המורים שעיצבו את השקפותיו של מחמד : היהודים , או שמא זרם כלשהו כקרב הנצרות , ואולי כת 'גנוסטית / בת מינם של המאניכאים . ואולם תהיה התשובה אשר תהיה ( אם תימצא אי פעם , ( אין ספק כי מחמד היה מודע היטב למעמדה המקודש של העיר ירושלים . הלא הוא עצמו נהג לפנות אליה בעת תפילתו בהיותו במכה , וכך אף חסידיו . אמנם , יש אומרים שבפנותו אל ירושלים הקפיד להימצא דרומית לכעבה כדי 'לאחד את שתי הקבלות , ' כלומר , כדי שעיניו של המאמין — הכעבה שבמכה ו'בית המקדש' שבירושלים — יהיו בקו אחד ( ראה מוטיב דומה להלן , בקשר למסגד עמר . ( גם לאחר שעבר למדינה הוסיף מחמד לפנות לירושלים בעת התפילה . רק שישה עשר חודש אחר כך גילו את אוזנו מן השמיים כי מעתה יש לסובב את הקבלה , ולא לפנות עוד צפונה , אלא דרומה , למכה . גרעין המסורת , המייחסת להר הבית מקום נכבד במסורת המוסלמית המאוחרת ( שייתכן שנולדה בתקופת בני אמיה ואולי אף מאוחר יותר , ( נמצא בסירת אלאסךא , הפרק הי"ז בקראן , בתחילת הפרק . בתיאור מסעו הלילי של הנביא נאמר : 'השבח לאשר הסיע את עבדו בלילה , באחד הלילות , מהמסגד הקדוש אל המסגד הרחוק אשר את סביבתו בירכנו , כדי להראות לו מקצת המופתים שלנו . אכן הוא הוא השומע והרואה ( הכל . ' ( משפט זה הורחב ונתפרש במסורות רבות . לדברי המסורות , 'הורד' פסוק זה ( על ידי אלוהים אל מחמד , ( מתוך התייחסות למעשה שאירע סמוך לזמן בריחתו ממכה למדינה , כאשר אמנם 'הוסע' על ידי אלוהים מהמסגד הקדוש , הוא מקדש הכעבה שבמכה . המלאך גבריאל הוא שהסיעו , כשהוא רכוב על בראק , בהמת רכיבה בעלת כנפיים . נראה ש'המסגד הרחוק , ' אלמסג'ד אלאקצא , היה מסגד בסביבת מדינה . המסורות המוסלמיות ניסו אחר כך לאתר את המסגד במקומות רחוקים , כגון כופה , העיר המוסלמית שעל הפרת , עד שהסכימה דעת הרוב שמדובר במסע לירושלים , אל הר הבית , לאחר שעברו דרך סיני ובית לחם ( או חברון . ( גבריאל הוריד את מחמד מבראק על יד שער המסגד ( הוא הר הבית , ( וקשר את בראק אל חישוק ברזל , שאליו נהגו הנביאים לקשור את סוסיהם מקדמת דנה . מחמד התפלל שם בחברת אברהם , משה , ישו וכל שאר הנביאים . מענין כי דווקא ארץ ישראל מתוארת בקראן בתור אךנא אלארץ , דהיינו 'הארץ הסמוכה' ( פרק ל , פסוק א , ( בניגוד לאלאקצא , הרחוק . המסורת אף קישרה בין מעשה המסע הלילי לבין מעשה אחר , שאיננו מוזכר בקראן , אולם התרחש על פי המסורת באותו זמן , והוא המעראג , ' דהיינו העלייה של מחמד לשמיים . ( גרעין העליות לשמיים נמצא כידוע במקרא , בסיפורים על חנוך [ בראשית ה כד ] ואליהו [ מלכים ב ב יא , [ וכידוע הוא תופס מקום מרכזי גם במסורת הנוצרית על ישו ( . י אין להניח , כי קדושתה של ירושלים היתה אחד המניעים שדחפו את מחמד לארגן מסעות צבאיים אל תוך איזור הספר הביזאנטי לקראת סוף ימיו . נראה כי לא היתה זו אלא התשוקה להשיג למאמיניו י ראה דיון מקיף במסורות המוסלמיות בעניין 'המסגד הרחוק' אצל M . J . Kister , 'You Shall only Set out , p . 173 for Three Mosques ' , Le Museon LXXXII ( 1969 ) , וראה גם Encyclopaediaof Islam , s . v . 'lsra \ radj Mi , ולהלן בפרק אחד עשר .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר