א. שיטת הצגת השאלות, התצפיות וחמתוד הקליני.

עמוד:11

של הנטייה המיוחדת לילדים לבדות תשובות מן הלב , כאשר השאלה מביכה אותם . אף על פי כן , אם נשתמש בניסוי זה לגבי ילדים מכל הגילים , לא תהא תועלת בדבר , כיוון שייתכן , כי הילד אינו מעמיד לעצמו את השאלה בצורה כזו , או אינו שואל אותה בכלל . ייתכן , שהילד חושב , כי השמש היא יצור חי , המסתובב בכוח עצמו . בשאלה ,, מה מסובב את השמש " ? הרינו מרמזים על כוח חיצוני כלשהו המסובב אותה , ובאופן כזה מעוררים את הילד למתן תשובה מיתולוגית . וכן בהציגנו את השאלה "כיצד השמש מסתובבת " ? אנו מרמזים על הרעיון של ,, כיצד , " שאולי לא עלה קודם לכן על דעת הילד , ובאופן כזה מעוררים אותו לתשובות בדויות , כגון "השמש מסתובבת על ידי נשימה , " או "על ידי חום , " וכיוצא בזה . הדרך היחידה להימנע מקשיים כאלה , היא לגוון את השאלות , להציע אפשרויות מנוגדות , בקיצור לבטל כל צביון של שאלון קבוע . והוא הדין לגבי פאתולוגיה נפשית . ילד שלקה dementia praecox ~ 2 ( טירוף נעורים , ( ייתכן שינצנץ בו זיק של זכרון ויוכל לענות כהלכה מי הוא אביו האמיתי , אף כי כרגיל הוא מדמה לעצמו שהוא בן להורים מפורסמים . אך הבעיה האמיתית היא , אם הילד מעמיד לעצמו בכלל שאלה זו ואם הוא מנסח אותה בצורה זו . כושרו של הבודק אינו מתמצה בכך' שהוא מעורר את הילד למתן תשובות , אלא באפשרו לו לשוחח בחופשיות ובעודדו בו על ידי כך את זרם הנטיות הטבעיות במקום להטותן לאפיקים מלאכותיים של שאלות ותשובות . הוא מתבטא יותר בהעמדת כל סימפטום בתוך הקשרו הנפשי מאשר בעקירתו משם . קיצורו של דבר — שיטת השאלות יש בה מן המועיל , אך היא עלולה לסלף את הפרספקטיבה על ידי שהיא מסיטה את הילד מנטייתו הטבעית . היא נוטה להתעלם מן האינטרסים הספונטאניים והתגובות הפרימיטיביות של הילד וכן מבעיות מהותיות אחרות . ומה דינה של התצפית הטהורה , שאינה כרוכה בניסויים ? התצפית חייבת לשמש נקודת המוצא לכל מחקר העוסק במחשבת הילד וכן כאמצעי לבדיקה סופית של הניסויים , שנערכו בהשראתה . להלן ניווכח לדעת , כי התצפיות בשאלות הספונטאניות שהילדים מציגים , מספקות עובדות בעלות חשיבות עילאית . בדיקה מפורטת של תוכן שאלות אלה מגלה את האינטרסים של הילדים בגילים שונים וכן את המניעים של חייהם הנפשיים , שלא היו מתגלים לנו בדרך אחרת לעולם , או שלא היינו מנסחים אותם במונחים כאלה . נוסף על כך , בדיקת הצורה המדוייקת של השאלות מעלה את הפתרונות החבויים של הילד , שכן כמעט כל שאלה מכילה בחובה את התשובה בהתאם לצורה

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר