פתח דבר

עמוד:10

סיפור שלס ' , יצירה כדמותה' מראש ועד סוף לפי עקרונות האינטרפריטאציה הכוליית . מלאכה זו נעשתה בחיבורו 'הסיפור על ראשיתו של איוב' , ניתוח ספרותי של הפרולוג לספר איוב ( פרקים א-ב . ( עניינו של מחקר מקיף זה אינו בתולדות התהוותו של הסיפור , מרכיביו , מקורותיו וכר , אלא בהווייתו . עניינו בצורת הסיפור אינו בניתוקו מן התוכן אלא בעיצובו דווקא . החיבורים שנקבצו יחד לאסופה זו מופיעים בה 'בדמותם , ' כפי שיצאו מתחת ידו של המחבר בהתאם לאופיין של הבמות השונות — בהן גם בלתי מדעיות — שם ראו אור לראשונה . ביקשנו מן המחבר להביא גם מחיבוריו ה'בלתי מדעיים , ' אלה שאינם מרבים בהערות למדניות , כי גם בהם ניכרת השיטה וגם מהם למד אתה דרכו של ניתוח ספרותי כהלכתו . כמו כן מנענו ממנו לעדכן את מאמריו , כי ראינו חשיבות דווקא בפרסומם כצורתם באופן ובמועד הופעתם . השינויים היחידים שהוכנסו בחיבורים הם חיצוניים גרידא , התאמתם למסגרת האחידה של הספר על ידי תרגום המאמרים הלועזיים והאחדת הכתיב , דרכי ציטוט , שיטות הסימון וכדומה . על ספר זה של ר' מאיר וייס ניתן לומר מה שנאמר על ספרו של מאיר אחר שעשה גדולות ונצורות בפירוש המקרא , מאיר ליבוש בן יחיאל מיכל ( המלבי"ם : ( ' שמעתי' — מספר ש"י עגנון — 'שהביאו לפני הגאון ר' אייזל חריף ספר של המלבי"ם . הפך בו ואמר " , גנוב הוא אתו . " אמרו מקורביו " , רבינו מה אתה שח " ? אמר " , הדברים גנובים אתו מסיני '" . מקווים ובוטחים אנו , כי מאיר וייס עוד ינוב בשיבה , יעשה גבורות במקרא וימתיק לנו כהנה וכהנה מן המים הגנובים מסיני , החתומים באוצרותיו . תודתנו נתונה לד"ר שמואל אחיטוב , למר אברהם שלוין ולגב' גאולה כהן , ממוסד ביאליק , שלא חסכו כל מאמץ כדי שספר זה יראה אור . ירושלים , חנוכה תשמ"ג יאיר זקוביץ 12 עמי . 335 13 ש"י עגנון , ספר סופר וסיפור , ירושלים ותל אביב תשל"ח , עמ' שמח .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר