מבוא

עמוד:13

מבוא נראה שלא במקרה יש שתי משמעויות למילה העברית "תמורה . " כותרת ספרנו - תמורות בחינוך : קווים למדיניות החינוך בישראל לשנות האלפיים - באה להדגיש את תפיסתנו כי מדיניות חינוכית קשורה לתהליך מתמיד של שינוי , וכי סופו של שינוי מושכל להניב תשואה ותועלת . מדינת ישראל חסרה מדיניות חינוך ארוכת טווח , וזו הקיימת לוקה בחסר גם בטווחים קצרים יותר בשל השינויים הפוליטיים התכופים . יש תחומי חינוך שמתנהלים על פי מדיניות המשכית , ולעומתם כאלה שחסרים אותה ואשר העשייה בהם אינה רציפה . מדיניות חינוכית ברורה והמשנית אין פירושה קיבעון ; נהפוך הוא - היא צריכה להיקבע על פי התמורות החברתיות והחינוכיות התכופות בישראל , ולהסתייע בתיאוריה ובמחקרי חינוך עדכניים מהארץ ומהעולם , אך חייבים להיות לה קווי מתאר עקרוניים שיתוו את הדרך . הספר תמורות בחינוך אינו מקיף את כל התחומים שבהם נדרשת מדיניות כזו , אך פרקיו נוגעים בחלק נכבד מסוגיות החינוך שעל סדר יומנו החינוכי . יתרה מזו , הוא בא להצביע על התמורה הנדרשת לגבי עצם התפיסה ביחס למדיניות החינוכית בישראל : נחוצה תודעה של קביעת מדיניות מתמדת , כלומר , הכרה בכך שהחינוך הינו תחום דינמי ועל כן יש לבדוק תדיר את דרכי הניווט שלו , תוך שמירה על מצפן חינוכי מכוון . תמורות בחינוך - שינויים ותשואות . אנו מקווים כי מדיניות מושכלת תתבסס על שינויים שכבר התרחשו , ותוביל שינויים נוספים שסופם להניב תועלת . הקובץ תמורות בחינוך : קווים למדיניות החינוך בישראל לשנות האלפיים מציג את מסקנותיהם והמלצותיהם היישומיות של חברי הסגל של בית הםפר לחינוך באוניברסיטת תל אביב בעקבות מחקריהם העדכניים בתחומי חינוך מגוונים . הכותבים באים מארבעת החוגים של בית הספר : החוג למדיניות ומנהל בחינוך ( לשעבר החוג למדיניות החינוך וארגונו , ( החוג לתכנון לימודים והוראה , החוג להוראת המדעים והחוג להיבטים ההתפתחותיים של החינוך . בית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב מעורב זה שלושה עשורים כמעט בנעשה ב"שדה , " ושותף בקביעת המדיניות החינוכית בתחומים שונים יחד עם יחידות ה"מטה" ברמות המקומית , המחוזית והארצית . חוקרי בית הספר לחינוך מנווטים כל השנים תוכניות לימודים , פרויקטים חינוכיים ורפורמות במגוון תחומי התמחותם . הם ניזונים מ"השדה" וגומלים לו במסקנות , בהמלצות ובנסיונות יישומיים ; הם מהווים , יחד עם עמיתים באוניברסיטות האחרות , גורם של מחקר ופיתוח > מו"פ < המסייע לבתי הספר , לרשויות המקומיות ולמשרד החינוך . בכך ממלא בית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב את ייעודו האקדמי כ"בית ספר אוניברסיטאי פרופסיונלי" , ( Professional School ) בדומה לבתי הספר האקדמיים לעבודה סוציאלית , לרפואה ולמשפטים , ומבטא הלכה למעשה את מחויבותו החברתית הקהילתית כיאה לאוניברסיטה ציבורית בישראל . הספר חולק לארבעה שערים על פי "חתך אורך , " ההולך מן המקרו אל המיקרו , וקיים בו גם מעין "חתך רוחב" של מושגים וממדים של מדיניות הנזכרים בחלק ניכר מניירות המדיניות שבו .

אוניברסיטת תל אביב. בית ספר לחינוך

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר