תוכן

עמוד:11b

פרק ל " א 330 יש הנמנעים מלייחס טעמים למצוות . זאת גישה פסולה . האמת היא שכל מצנה נועדה או להקנות דעה נכונה או להרחיק דעה פסולה , או להקנות מידה טובה או לשרש מידה רעה , או שהיא באה לתיקון ענייני החברה האנושית פרק ל " ב 532 מטרת התורה להרחיק את העם מעבודה זרה . הם היו רגילים להקריב קורבנות לאלילים ולגרמי השמים . אילו נצטוו להימנע מהקרבת קורבנות בשום צורה , לא היו מסוגלים לקבל זאת . לכן ציוותה התורה להקריב קורבנות לה ' , ובלבד שלא יעבדו עבודה זרה . שכן גם בטבע וגם בהיסטוריה באה לביטוי דרכו של האל להרגיל את האדם בהדרגה . אילו נצטוו בני ישראל במדבר להפסיק להקריב קורבנות מכול וכול , היה זה כאילו בימינו היה בא נביא הקורא לעבוד את האל והיה אומר : " האל ציווה עליכם שלא תתפללו ולא תצומו ולא תשוועו אליו בעת צרה . עבודתכם תהיה רק מחשבה בלי מעשה כלל " פרק ל " ג 538 אחת ממטרות התורה ריסון היצר והתאוות , שכן הללו לא רק מונעים מן האדם להגיע לשלמותו האחרונה , אלא גם משבשים את היחסים כין כני - האדם פרק ל " ד 541 אדם - אדם ואינה יכולה להתחשב בדומה לחוקי הטבע מקוונת התורה לטובת הכלל ורוב בני בצורכיהם של פרטים חריגים - פרק ל " ה 542 טעמי המצוות . חלוקת מצוות התורה לארבע - עשרה קבוצות פרק ל " ו 556 קבוצה א : טעמי הלכות יסודי התורה , הלכות תלמוד תורה , כבוד החכמים והזקנים , שבועה , קורבנות , תפילה , ותשובה פרק ל " ז 558 קבוצה ב : מצוות שמטרתן לעקור עבודה זרה . איסור כל מעשי כישוף , שלא לגלה פאות הראש והזקן , איסור שעטנז , שלא להעביר את הילדים באש למולך , שלא ליהנות מעבודה זרה , שלא לאכול מפירות האילנות משך שלוש השנים הראשונות אחרי נטיעתם , שלא לזרוע כלאיים ולא להרכיב אילנות ממינים שונים , וככלל שלא ללכת כחוקות הגויים פרק ל " ח 567 אדם קבוצה ג : מצוות שמטרתן תיקון המידות והיחסים בין בני - פרק ל " ט 568 קבוצה ד : טעמי דין ערכים וחרמים , הלכות מלוה ולווה , תרומות ומעשרות , מתנות עניים , מצוות גמילות חסדים . הלכות צדקה , נטע רבעי , מתנות הכוהנים והלוים , ביכורים , קידוש הבכורות , שמיטה ויובל , התנהגות טובה עם העבדים , הגנה על עבדים הבורחים מאדוניהם

הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר