תוכן

עמוד:9b

פרק ט " ז 471 הפילוסופים קבעו שאין האל יודע כל פרט ופרט מבני - האדם . לקביעה זאת מבוססת על אדם - אדם מעולים במצב גרוע ומכאיב יש בני - אדם רעים במצב טוב ומהנה כך שראו שיש בני - פרק י " ז 474 חמש דעות על ההשגחה : א . אפיקורוס : אין השגחה , הכול בידי המקרה : ב . אריסטו ותלמידיו : ההשגחה היא על מה שקבוע , כלומר , על הגלגלים ועל מיני הנמצאים מתחת לגלגל הירח , בעוד שהפרטים , צמחים , חיות ובני - אדם , מסורים למקרה ; ג . האשעריה : כל פרט ופרט קורה ברצון האל והנהגתו ; ד . המעתזלה : לאדם יש יכולת לבחור כין טוב לרע . האל יודע כל פרט , נותן שכר למציית ומעניש את העבריין . אדם או בעל חיים שסובל על לא עוול בכפו יפוצה בעולם הבא . מה שנראה לנו כסותר כללים אלה מוסבר כתואם את החוכמה האלוהית שאינה מוכנת לנו ; ה . דעת התורה : לאדם יש יכולת לבחור במעשיו . הוא נענש או זוכה לשכר לפי מה שהוא ראוי . לא תמיד יודעים אנו מה מזכה אדם לשכר או מה מחייב אותו בעונש . לדעת חז " ל יש ייסורין של אהבה שפוגעים באדם להגדיל שכרו בעולם הבא . דעתו של הרמב " ם היא שהשגחה פרטית קיימת רק על בני - אדם . ההשגחה על שאר הנמצאים , כגון הצמחים ובעלי החים , היא על המינים בלבד . ההשגחה על בן - אדם מעוגנת בשכל השופע עליו מן השכל הפועל . ככל ששכלו של אדם גדול יותר הוא מושגח יותר פרק י " ח 483 הדעה שההשגחה על בן - אדם רבה יותר ככל ששכלו גדול יותר מקבלת סיוע מפסוקים בתנ " ך . דעה זאת נמסרת גם על - ידי אלפאראבי בשם אפלטון פרק י " ט 485 מה שהביא אנשים להטיל ספק בכך שהאל יודע את הפרטים או אף לשלול זאת הוא מה שנראה בעיניהם כחוסר צדק במצביהם של בני - אדם . הנביאים נאלצו לצאת נגד דעות פסולות אלה פרק כ ' 488 סיעת האל . ידיעתו שונה לחלוטין מידיעתנו . ריבוי מושאי היזיעה אינו גורם לריבוי בידיעתו של האל . האל יודע גם את ההעדר . שום נמצא אינו נסתר ממנו . הוא יודע את המינים ובאמצעותם את הפרטים . ידיעתו היא עצמותו . ידיעת האל את הדברים מראש אינה הופכת אותם הכרחים . משמעות היעה , כוונה והשגחה כשהן מיוחסות לאל שונה ממשמעויותיהם של ביטויים אלה כשהם מיוחסים אלינו פרק כ " א 492 טהרתו של הלומד דבר מה , או המתבונן בו , היא תוצאה של הדבר ושל הלימוד או ההתכוננות . ואילו ט - עתו של היוצר דבר היא סיבה לדבר . ידיעתו של הבורא את הנמצאים היא סיבה לנמצאים , ואילו ידיעתנו אותם היא תוצאה . שום דבר לא נסתר מן האל . האדם אינו מסוגל לדעת את האל ידיעה אמיתית פרק כ " ב 493 ספר איוב הוא משל להבהיר את דעות האנשים על ההשגחה . על השטן ומגבלותיו

הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר