רקונסטרוקציה – התנועה ליהדות מתחדשת

עמוד:230

השפעתו של אחד העם השקפתו הלאומית של קפלן מושפעת עמוקות ממשנתו של אחד העם . משנה זו מגדירה במידה רבה את עמדתו הציונית המובהקת של קפלן , את דבקותו הרבה בעברית ובערך של הרצף התרבותי היהודי מזה אך גם את הערך שהעניק לחיים היהודיים בגולה ואת מתינותו הפוליטית המובהקת , שקירבה אותו לרעיונות של ברית שלום . בעיניו , השקפה לאומית ציונית זו נטועה עמוק בתוך קרקעה של הדמוקרטיה האמריקנית ושל ערכי החירות , האוטונומיה של הפרט ושוויון ערך האדם שהיא מייצגת . שילוב זה הביא אותו לדחייה מוחלטת של רעיון בחירת ישראל . עם ישראל הוא ייחודי , ולתרבות שלו – על היבטיה הדתיים – נודע ערך מקודש . אולם הוא הדין גם בעמים אחרים ובתרבות שלהם . היהודי מצווה לראות עצמו כמי שאלוהים קירב אותו לעבודתו – היינו , כמי שניתן בו הכוח לדבוק בכוח המוליך אל הטוב ולהרבות את פירותיו בקרב האנושות ; אין הוא רשאי לייחס תכונה זו לעצמו בלבד ולראות את עצמו מופלה מבני עמים ותרבויות אחרות . באורח מעשי הובילה משנה זו את קפלן לגיבוש דרך שונה מזו של כל אחד משלושת הזרמים המרכזיים ששררו ביהדות אמריקה . בספרו המרכזי היהדות כציוויליזציה ( 1934 ; a Civilization Judaism as ) הוא מותח ביקורת על כל אחד מזרמים אלה . בניגוד להם – או ליתר דיוק מתוך שאיבה של יסודות מכל אחד מהם – קפלן מבקש לעצב חיים יהודיים לאומייםדתיים , היונקים באורח נרחב ואותנטי מן המסורת . חיים המבוססים על הדבקות בדמוקרטיה , ברציונליזם ובהומניזם והמעניקים מקום לפרשנות נועזת ויצירתית של יסודות היהדות , באורח שיעשה אותה לבעלת משמעות לבני הדור . במשך שנים רבות קיווה קפלן שהכיוון שהציע יוכל להוות בסיס לשיחה משותפת של בני כל הזרמים ולהפרות כל אחד מהם על פי דרכו . נאמן לרעיון התרבות היהודית כנחלתו של הציבור היהודי כולו , קיווה קפלן לתרום לאיחוד הכוחות ולגשר גשרים . הרב קפלן , מקימה של "התנועה ליהדות מתחדשת , " קובע ( 1968 ) את המזוזה בפתחו של בית המדרש לרבנים של תנועה זו בפילדלפיה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר