הקדמה

עמוד:11

הקדמה ספר זה דן במנהגי הקבורה והאבל בחברה היהודית , כפי שהם משתקפים במקורות חז"ל . הוא בא אחרי ספרי הקודם ראשית החיים . טקסי לירה , מילה ופדיון הבן במקורות הז"ל , הדן במנהגים ובטקסים המלווים כניסתם של תינוקות לעולם היהודי . טקסי הלידה וטקסי האבל ידועים במדעי החברה כ"טקסי מעבר , " המציינים את המעברים שעובר היחיד במעגל חייו מסטטוס חברתי אחד למשנהו . הספר החדש אמנם עוסק בתקופה העתיקה , כפי שהיא משתקפת במקורות חז"ל , אבל הוא עשוי לענות גם על ההתעניינות הציבורית והאקדמית האקטואלית בנושאים הקשורים בגוויעה , במוות ובאבל , התעניינות ההולכת וגוברת מאוד בשנים האחרונות . העוסקים בנושאים אלה בשנות ה 60 י וה ' 70 של המאה הנוכחית נהגו להזכיר את הקביעה שהמוות הוא בבחינת טאבו בחברה בת זמננו ; כלומר , אין משוחחים עליו ואין דנים בו בציבור . טאבו זה , כך אומרים החוקרים , החל להתפשט בעולם המערבי לקראת סוף המאה התשע עשרה , עם תפוצתם ההולכת וגדלה של בתי החולים . הגוויעה והמוות עברו מהבית אל בית החולים , מקום בו בודדו את הגוועים ואת המתים ממגע עם החיים . גם התפוררותה של המשפחה הרחבה - שבמשק ביתה התגוררו בעבר בני שלושה דורות לפחות - למשפחות גרעיניות הכוללות רק את ההורימ ואת ילדיהם הלא נשואים , הרחיקה ילדים וצעירים ממגע רצוף עם זקנים ולא ניתנה להם ההזדמנות לראות כז / כותלי הבית את סיומו של מעגל החיים . לקראת סוף המאה הנוכחית הוסר בהדרגה הטאבו 3 מהדיון הפומבי בנושאי הגוויעה והמוות . עיון בביבליוגרפיה של קאליש ( משנת ( 1965 מגלה כי הרשימה כללה רק 408 פריטים , רובם פרסומים חדשים מתחילת שנות ה . ' 60 החל משנות ה ' 70 הולך וגואה גל הפרסומים - המדעיים והפופולריים - בסוציולוגיה , באנתרופולוגיה , בעבודה סוציאלית , בפסיכולוגיה , ברפואה 4 ובדת , בנושאים הקשורים במוות . גם בישראל רבתה ההתעניינות בנושאים אלה , בעיקר בעקבות המלחמות ופיגועי הטרור שהפגישו רבים עם המוות . עלתה המודעות בדבר הצורך להתייחס בגלוי אל המוות ואל תוצאותיו בעבור השכולים . עבודה זו נועדה לתרום תרומת מה להבנת דפוסי ההתנהגות הקשורים בקבורה ובאבל . מוצעים בה מודלים המבקשים להסביר את השוני בהתנהגות

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר