הכותל־המערבי

עמוד:418

הממשלה הראשית , או שיר נעלמה משונאינו ומניינו היתה בזה , ויחזור מהבטחתו והרשיון נתבטל כמו שמספר השר בעצמו בספר מסעו השביעי בשנת תרל"ה ... קרוב לזמן ההוא ביקש איש אחר מאחינו , שעלה לבקר את עיר הקודש , רשיון לבנות ספסלים לאורך הכותל שבמערב המבוא , להיות למושב למתפללים . אך בקשתו הושבה ריקם . ולעומת זה ניתן לו רשיון לקבוע אצל החומה הנזכרת מספר אבנים גדולות וגבוהות , וגם הדבר הזה היה תיקון קטן כי למצער היה לזקנים ותשי כוח מקום לנוח מעט , אך לא ארכו ימי קביעותן , בראשונה נעלם אחד מהם ואחר כך השני עד שנעלמו כולם . 451 לונץ מביא גם את תיאורו של מונטפיורי על ביקורו במקום בשנת תרל"ה ( המסע השביעי : ( 'ביום הששי י"ב אב הלכתי לכותל המערבי להתפלל שם התפלה הנהוגה , הדרך המוביל אל המקום הקדוש הזה והבתים אשר מסביב הם עוד במצב שומם נעזב ונהרס ובין איש ובין סוס יבשל בו ע"י שברי אבנים הנפזרים שם עוד מימי אבותינו . כשעמדנו במקום הקדוש הזה הנשאר לנו לפליטה מבית קדשנו לא שכחנו להתפלל בעבור אוהבינו היקרים . 46 ' לונץ גם מרבה לתאר בעצמו את התפילות ליד הכותל : 'בכל יום ויום מימי השנה ימצאו במקום הזה , הכותל המערבי , אחדים מיושבי עיה"ק " מהם יהגו בתורת אל חי , ומהם יבואו לתנות על צרת בת עמם , ולהזיל דמעות כמים על קשי יומם , אך הימים הקבועים אשר בהם יבואו אחינו בהמון להתפלל במקום הזה הם ; ערב שבת , ערב פסח ( בו יקראו את סדר עשיית קרבן הפסח , ( יום הראשון והאחרון של שלוש רגלים ( בהם יתפללו תפילת המוסף ) \ תשעה באב , ערב ראש השנה וערב יום הכפורים . בכל הימים האלו מלא המבוא הזה מן הקצה אל הקצה אנשים , נשים וטף , ולפעמים נאלצים המתאחרים לבוא , לעמוד במבוא אשר לפניו . 47 ' לזמן מאוחר יותר הוא מוסר תיאור על המתרחש בירושלים בערבי שבתות ו 'בכל ערב שבת , מיד אחרי חצות היום , ינהרו המונים , המונים מאחינו , אנשים נשים וטף — מכל הקהילות השונות — לפני כותל המערבי של הר בית אי לשפוך שיח ... כי ירחם על פליטת יהודה ונירחיו וכר ... ' בכל בית מבתי העיר אשר נכונן רגלינו נשמע אך קול רעש וחפזון . כל אחר יעשה מלאכתו במהירות למען יוכל עוד להיות אצל כותל המערבי . בלכתנו ברחובות נראה מכל עבר ופינה המון אנשים רצים לבושים בגרי כבוד וספרי קודש בידיהם , זקנים וזקנות הולכות על משענתן , ילדים רכים נהוגים בידי הוריהם , כולם פניהם מועדות קדימה ; וגם חום השמש הבוער , קור ורוח , סערה ושלג ומטר סוחף לא יעצור בעדם ... וכה תגדל ההתפעלות והרושם אשר יעשה החזיון בלב כל המתבונן עליו ער כי הרבה מההרים מעמי הארץ הבאים לבקר את הארץ ישתדלו להיות במקום הקדוש הזה בעת הזאת וכולם לא ימנעו מלהתוות בספרי זכרונותיהם את תו המראה הזאת למען יהיה להם לזכרון עולם' . עזות היו ההתרשמויות של זרים ממעמד התפילה בכותל המערבי ( ראה גם עמ' ( 355-348 גם בסוף המאה ; נביא לדוגמא רק שתים מהן . פיליפ ברגר ( ארכאולוג ומלומד צרפתי ) נותן תיאור חי ביותר של המקום ביום שבת 7 , באפריל ' ; 1894 בשמש המבריקה הלכנו דרך סימטאות בלתי מרוצפות מוקפות בתים דלים . בשעת הליכה פגשנו גברים ונשים לבושים במין גלימה לבנה וגדולה , הולכים באותה הדרך שאנו הלכנו בה . ההמון הלך וגדל ; הם היו הולכים , זה בצד זה , דוחקים איש את רעהו , לבסוף באנו עד פינת סמטא קטנה מלאה קהל עד אפס מקום ועמדנו לפני הכותל של היהודים , הציור היפה של בדה עם יהודים . 45 לונץ , נתיבות ( קרסל , ( עמ' 155-152 ( מתוך : ירושלים , י , עמי ו . 46 . ( 58- שם , עמי 145 ( מתוך : הנ"ל . 47 . ( הנ"ל , מורה דרך , עמי . 48 . 106 מצוטט ממשפט הכותל , עמי . 28 ראה התיאור המלא : לונץ , ירושלים , א , תרמ"ב , עמ' וג2- ג .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר