העדה האשכנזית —הפרושים

עמוד:331

העדה האשכנזית —הפרושים נחזור עתה ונעיין בהתפתחויות שחלו בקהילה האשכנזית עד לראשית תהליך היציאה אל מחוץ לחומות . סיימנו בכך , שבראשית שנות ה ס 4 נתקיימו בעיר שתי עדות ראשיות , ה'פרושים' וה'חסירים . הערה הוותיקה והגדולה היתה עדת הפרושים , שאליה נשתייבו תלמידי הגאון מווילנא . הם קיבלו את ה'חלוקה' שלהם מווילנא , ועל כן נקראו לעתים 'כולל וילנא' . פרנקל 856 ) ו ) מוסר , כי בראשם עמר רי ישעיהו בררקי ממינסק , וכי כולם היו ילידי רוסיה . שלטונות רוסיה דרשו כי ישובו לרוסיה , ומשסירבו , הסירו את חסותם מעליהם . עתה נמצאים חלקם תחת חסות בריטית ורובם תחת חסות אוסטרית . הם מקבלים תרומות מווילנא בסך 300 , 000 פיאסטר , ועוד 80 , 000 ממקומות אחרים . מאוסטריה אינם מקבלים כספים אלא מהערים וינה ואייזנשטאדט . ריישר אומר ' ; כולל פרושים נקראים ככה שנתפרשו מן החסידים והם ילידי רוסיה , ליטא , וילנא , הוראדנא , פינסק , מינסק . והם תלמידים רבינו אלי' מווילנא ז"ל . מכון שבתם הי' מקדם בצפת ת"ו ומעת רעש הארץ שהיי שם בשנת תקצי'ז נסו לירושלים , ורק אחדים נשארו שמה , והם הרוב בין האשכנזים אשר בירושלים . ויש להם רבנים גדולים ות"ח ובתי רינין ותלמוד תורה וישיבות ובתי כנסיות ובתי מדרשות ותלמוד תורה , ורובם הם בעלי ממון אשר הביאו עמהם ממדינתם ומעט אשר יסחרו שמה ויצליחו ויעשו פרי' . על מוצא השם 'פרושים' נחלקו הדעות ( ברור שאין לשם זה כל קשר עם הפרושים של ימי הבית השני , ( ונראה , אכן , כי נקבע , כדי להדגיש את התבדלותם מהחסידים . . 46 כהניו , עמי נ . על לבוש ובגדי היהודים , ראה גם : לונץ ( קרסל , ( נתיבות , עמי 218 ( מתוך , לוח אייי , טו-יט ) ו פרס , מאה שנה , עמי ו . 47 . 2 פרנקל , עמי 73 ו . . 48 גת , עמי , 24 המציין מקורות נוספים ; שם , עמי . 116 לאחרונה קבע ברנאי ( עזרת ברגמן , עמי , ( 120-117 את תאריך ההיפרדות ל . 1860 . 49 גת , עמי . 116 וראה גם ו מייזל , קרן מזכרת , עמי . 21 על היהודים הגרוזינים , על בני העדות האחרות ועל מגוון הטיפוסים בירושלים , ראה גם : בן צבי , מסעות , עמי -15נ ; 2 הנ"ל , רשמי ררך , עמי ; 126-119 וביתר פירוט , הנ"ל , אוכלוסי ארץ ישראל , עמי . 97-37 וראה שם גם המקורות . . 50 גת , עמי ; 117 לונץ , ירושלים , ה , עמי . 51 . 222-221 , 218-217 פרנק " ל , על הפרושים , עמי . 52 . 176-175 ריישר , עמי . 5 . 3 . 52-57 גת , עמי , 28-27 וראה המקורות שם . ומכוסים צעיפים ואלה במעילים שחורים . אלה בבגדים אדמדמים ואלה בירקרקים , מרינה ומדינה בהליכתה , כל איש ואיש כרצונו , באין מכלים דבר לא הממשלה ולא מזולתה . ' ... במחצית השניה של המאה ה 9 ל החלו מהרחשים פילוגים בעדה הספרדית , אם כי לא בהקף שאותו ירעה הערה האשכנזית . פרנקל מספר כבר ב 856 ו , כי לאחרונה החלו מתמרדים יהודי תוניס , אלג'יר ומרוקו , המסרבים להימצא תחת חסותו של ראש עדת הספרדים ורוצים להקים עדה נפרדתי . מונטפיורי , באותה השנה , כבר מציין את דבר קיומו של 'כולל' נפרד בעיר ' , כולל המערביים , ' בעיקר יוצאי מרוקו . בשנת תרי"ד 854 ) ו ) עלה לירושלים רבה הנכבד של עדה זו , ר' דור בן שמעון , ובעקבותיו נהרו רבים . הקבוצה השניה שנתפלגה מעדת הספרדים היתה העדה הגורג'ית . מונטפיורי מציין כבר ב 856 ו את דבר קיומו של 'כולל גורג'יסטאך בעיר . הוא נעדר מדיווחו של גרץ 872 ) ו , ( אולם שב ומופיע ברשימת 'כוללים' מ 875 ו . לדעת גת מעיד הדבר , כי 'כולל' זה המשיך להיות קשור לספרדים ברוב העניינים , ורק בעניינים מיוחדים הופיע באופן עצמאי . חשוב גם להזכיר , כי ב 1863 היתה כנראה עליה ניכרת של יהודים מגורג'יסטאן .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר