המרכז הגרמני במוריסתאן

עמוד:271

לפטריארכט היווני . הגרמנים בנו כאן תחילה כנסיה קטנה , כאשר החלה התפלגותם מהכנסיה הפרוטסטנטית שהיתה משותפת להם ולאנגליקנים ( ראה להלן בפרק על הפרוטסטנטים . ( בשנות ה 80 החלו הגרמנים מדברים כבר על הקמתו של דומוס פרוטסטנטי מרכזי בקרבת כנסיית הקבר . בעזרת קיסר גרמניה , וילהלם השני ויהקרן האוונגלית של ירושלים' שהוקמה בארצו , החלו נאספים כספים להגשמת מטרה זו . ב 1889 כבר עמד לרשות הקרן סכום נכבד , ואף הוטל על אדריכל גרמני נודע להתחיל לטפל בתכנון כנסיה ומרכז פרוטסטנטי חדש בשטח המוריסתאן . האדריכל החל בהכנת התכנית , כשבכוונתו להשתמש בשרידי המבנים הצלבניים שבשטח ולשבצם בתוך הכית החדש . התכנית היתה לבנות את הכנסיה בסגנון גותי , בצורת צלב . במרכז הגג תוקם ביפה ובן מגדל אשר חייב יהיה להיות הגבוה במגדלי העיר העתיקה . ' הסגנון החיצוני של הכנסיה עמד להיות תערובת בין הסגנון הגותי המזקדם של הכנסיות הגרמניות והכנסיות הצלבניות בארץ ישראל ( בדוגמת הבנסיה באבו גוש . ( ב 895 ו הניחו את אבן היסוד לבניין הכנסיה החדשה , שנקראה 'כנסיית הגואל , ' וב 31 . 10 . 1898 נחנכה הבנסיה בטקס חגיגי בנוכחות הקיסר וילהלם ואשתו אוגוסטה ויקטוריה . הקיסר וילהלם הגיע לירושלים עם פמליה גדולה , וכיבודו בחנוכת הבנסיה היה חשוב ביותר . לפי אחד המקורות היה מרכז זה צריך להוות מרכז העצבים של כל הקהילה הפרוטסטנטית הגרמנית בממלכה העות'מאנית . ' מקורות רבים אחרים מספרים אף הם על בנייתה של כנסיית הגואל הגרמנית , מגדלה המיוחד , קישוטיה , הקמתה על יסודות הכנסיה הישנה שהיתה במקום ושיבוץ חלקיה בתוך המבנה החדש . כן מדגישים , שהבניה מתקדמת באיטיות בגלל ממצאים ארכאולוגיים , והדבר מייקר את ההוצאות . חל ק מהמקורות אף מביאים מפות ותרשימים על מצב הכנסיות העתיקות באיזור , כפי שהיו לפני בנייתה של הכנסיה החדשה באיזור , ובן של כל הסביבה שבקרבתה , כולל בריכת חזקיה והמסגרים שבסביבה . המקורות מוסרים גם , שהרחוב ליד כנסיית הגואל נקרא על שם הנסיך פרידריך וילהלם , אביו של הקיסר וילהלם , אשר קיבל ב 869 ו את האיזור המזרחי של המוריסתאן . כן נמסר , כי שטח המוריסתאן נבנה במרובע , וכי הוא מוקף בתים הגובלים בדרום ברחוב דור , במערב —ברחוב הנוצרים , במזרח —בשוק הקצבים , ובצפון —בסמטה היוצאת מכנסיית הקבר . בתוך השטח נבנו בניינים אשר יצרו ריבוע נוסף . בין הבניינים ישנן 5 כניסות למרכז , שבו נמצאת מזרקה מפוארת . ב 5 הכניסות שערים אשר 4 מהם נסגרו בלילה והמפתחות נמסרו לאנשי הכנסיה . על המשקוף בכניסות חרטו את סמל הנשר הפרוסי . השכונה נבנתה בנוסח גרמני , לצרבי מסחר ומגורים , ובעיקר התמקמו שם צורפים למיניהם . גם בתי המגורים והחנויות יותר מרווחים , בעלי שירותים נאותים ובנויים יותר טוב מאשר ביתר חלקי העיר . מקורות יהודיים מספרים אף הם על בניית הקתדרלה הגרמנית בירושלים . כך , למשל , מספר העתון 'הצבי' ב 893 ו , כי עומדים להניח אבן פינה לבניין קתדרלה גרמנית מרשימה בירושלים . הגרמנים רוצים גם כן לחזק את עמדתם בארץ ולכן הם בונים בעיר בית חולים חדש ויפה . . 102 בדקר , ( 1912 ) עמי . 47 . 103 בלית , עמי ; 116 פרטים נוספים על ביקור הקיסר , ובין היתר גם על בניית המוריסתאן , ראה : כרמל , גרמנים , עמי ; 126-119 תיאור מפורט על ביקור הקיסר וילהלם בירושלים , חנוכת כנסית הגואל במוריסתאן וקבלח הפנים שערכה הקהילה היהודית לקיסר , ראה : לונץ , ירושלים , ה , חוברת ב , תרנ"ט , ( 1899 ) עמי , 139-115 04 ו . אילן , עמי 8 ו . . 105 רבעון יקרן החקר הבריטית / , 1894 עמי , 1898 ; 261 , 146 עמי ; 248 ק למן , ראה תמונה עמי ; 22 פרנקלין , עמי . 106 . 161 רבעון יקרן החקר הבריטית / ל , 190 עמי , 1902 ; 53—51 עמי . 107 . 56—42 שם , שם . . 108 שם , שם . . 109 הצבי , י"זבחשוןתרנ"ד , שגה עשירית , גליון ו , עמי ; 1 כ"רבחשוןתרנ"ד , שנהעשירית גליון ז , עמי . 1

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר