בריכת־השילוח

עמוד:83

אותו מקור , כי השילוח יבש מזה מספר שבועות וכי מביאים מים מביר איוב . המקור מציין , שכמות המים בנחל פחתה מזה שנתיים שלוש , והתושבים מאמינים שהברכה חדלה מהמקום עקב גילוי 'כתובת השילוח' וסילוקה . אחרים סבורים , כי הסיבה נעוצה בבניינים הרבים שנבנו בסביבת הנחל , שלכל אחד מהם בור מים והם אוגרים מי נגר שבעבר הגיעו לנחל . סיבה נוספת —גידול בשטחי העיבוד של גינות ומטעים . לרעת הכותב ברבעון אין אלו הסיבות , שהרי מי ביר איוב לא פחתו . פרט לשימושם החלקי לצרכי שתיה לאנשי כפר השילוח — ובשעות חרום גם לתושבי ירושלים —נראה בי השימוש העיקרי של מי בריכת השילוח היה להשקיית הגנים של עמק הקדרון . ליד הבריכה עצמה נמצאו עצים מעטים בלבד —בעיקר עצי רימון ושיחים . אך עודפי המים זרמו בתעלה צרה —חצובה בסלע בחלקה —עד לשוקת בשולי עמק הקררון,- מכאן התפשטו והשקו גני מטעים שיצרו נוף פורח וירוק . את מי התעלה ניצלו נשות האזור גם לכביסה , וכך הפך השטח למקום מפגש חברתי לתושבי הסביבה . זבו מי הגיחון והשילוח וייחסו להם גם סגולות מרפא . אחר מנוסעי המאה ה 9 ו מוסר , כי התושבים הערבים נוהגים להתרחץ במקוה המים של מעיין הגיחון ומאמינים בכוחם המרפא של המים . אחד מספר , כי מי המעיין נחשבים מרפא לעיניים . " שלישי מציין , כי ליד הכניסה למעיין יש משטח אבנים מוגבה שעליו המוסלמים מתפללים . אחרים מוסרים , כי יהודי ירושלים הם החושבים כי למי המעיין כוח מיוחד לרפא מחלות , וכי הם באים לכאן בקבוצות ונכנסים למים בבגדיהם . למעמר של קדושה מיוחדת זכו מי השילוח והבריכה במקום אצל הנוצרים . זטצן ( 1806 ) מרגיש את העובדה , בי לפי המסורת הנוצרית זהו המקום שבו הפך ישו את העוורים לפקחים . לינץ' ( 1848 ) חוזר על כך , כי באן החזיר ה'אדוך לאיש העוור את מאור עיניו , ושרר ( 1859 ) מוסר , כי עד היום נחשבים מי המעיין כהגנה טובה נגד מחלות עיניים , כמו בזמנו של ישו . המסורות הנוצריות ברבר פעולותיו של ישו במקום זה הביאו להקמת כנסיה נוצרית בקירבת הבריכה בתקופה הביזנטית ובתקופה הצלבנית . חפירות ארכאולוגיות שנערכו במקום בסוף המאה ה 19 חשפו בית מרחץ עתיק ושרידי כנסיה נוצרית —כנראה מהמאה ה . 6 כן נתגלו מרצפות רחוב , מדרגות חצובות בהר ושרידי חומה עתיקה . בסוף המאה ה 19 חזרו הגורמים הנוצריים להיות פעילים בסביבה . רבעון 'קרן החקר הבריטית' מוסר , בי בריכת השילוח התחתונה אשר שימשה ער לאותו הזמן כבריכת ביוב , נוקתה כמעט כולה בידי שלטונות הכנסיה היוונית , המתבוננים להקים במקום מנזר , וכי מסביב לבריכה נבנתה חומה . מקור מראשית תקופת המנדט הבריטי מוסר , בי מדרום מזרח לבריכת השילוח נמצאת הבריכה התחתונה של השילוח —כנראה 'בריכת המלך — השייכת עתה ליוונים ; הם מילאוה עפר ועומדים להפכה לגן ירק . ליד בריכת השילוח עצמה בנו המוסלמים מסגד באותו הזמן לערך . . 28 שם , 1895 , עמי . 19 . 2-1 למרטץ , א , עמי ; 370 שרר , עמי ; 212 סטיוארט , עמי , 521-315 קארן , מכתבים , עמי . 30 . 332-330 נור 1 ב , א , עמי . 11 . 254-253 פטרמן , א , עמי . 12 . 206 זטצן , א , עמי . 32-31 ג . 3 אורלי , עמי ; 173-172 קונדר , עבודת שדה , א , עמי . 314-313 וראה גם : ילין , כתבי , ב , עמי . 34 . 31 זטצן , ב , עמי . 37 . 31 זוטא סוקניק , ( 1920 ) עמי . 35 . 185-184 לינץ / עמי . 38 . 407 רבעון יקרן החקר הבריטית / , 1904 עמי . 36 . 4 שרר , עמי . 39 . 212 זוטא סוקניק , ( 1920 ) עמי 84 ו . 185-

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר