מסלול המקומות הקדושים בירושלים: המסע מבורדו ותיאודוסיוס

עמוד:401

מסלול המקומות הקדושים בירושלים : המסע מבורדו ותי אודוסיוס עולי הרגל שביקשו לבקר בירושלים יכלו לבחור באחת מדרכים אחדות שהובילו אליה , מהן ביבשה ומהן בים . במסע מבורדו מתוארת דרך ארוכה ביבשה , שתחילתה בבורדו והיא עברה דרך טולוז לצפון איטליה , משם דרך אקוויליאה לבלקאן , ודרך ערי הדנובה עד קונסטנטינופוליס . זו הדרך שחיברה את שני חלקיה של האימפריה , המערבי והמזרחי . מקונסטנטינופוליס המשיך הנוסע לירושלים , מהלך 1 , 200 מילין ו 58 תחנות , בדרך שעברה באסיה הקטנה לאנטיוכיה ומשם בדרך החוף לקיסריה ולירושלים . המסע הלוך וחזור ארך שנה לפחות . עולי רגל אחרים הגיעו בדרך הים , אם לאלכסנדריה ואם לקונסטנטינופוליס , ומשם המשיכו בדרך היבשה לירושלים . תיאורי המסע של התקופה , ובמיוחד תיאורו המפורט של הנוסע מבורדו , מלמדים כי הנוסעים הלכו בביטחה בדרך הציבורית , דרך תחנות ואכסניות מסודרות של האימפריה . באזורים לא בטוחים ליווה אותם משמר אימפריאלי " . בתקופה הביזאנטית כלל המסע אל המקומות הקדושים , על פי רוב , גם ביקור אצל נזירי המדבר במצרים , ולעתים גם ביקור באזורים אחרים של האימפריה המזרחית . אגריה ביקרה גם במצרים , בערכיה , במסופוטאמיה , בקפדוקיה , בגלאטיה ובביתיניה . תיאודוסיוס כולל במדריך שלו , מלבד _pK ישראל , מצרים ומסופוטאמיה , גם את קפדוקיה , גלאטיה , ארמניה ועבר הירדן . הדרך כללה שני סוגי תחנות : התחנות האזרחיות ללינת לילה ולהחלפת הסוסים , והתחנות הנוצריות . האחרונות הוחזקו , כמתואר לעיל , בידי נזירים , שהיו עורכים בכל מקום טקסי פולחן למען עולי הרגל , ואף היו מסבירים להם את הטעון הסברה על המקום וקוראים את הפרקים המתאימים בכתבי הקודש . הם גם היו דואגים לכלכלתם של עולי הרגל , ולפרידה היו מעניקים להם מנחות ברכה " . ( eulogiae ) עולי הרגל היו מתכננים על פי רוב את דרכם כך , שיגיעו לירושלים לקראת החגים הנוצריים העיקריים — חג החנוכה של מכלול כנסיית הקבר , חג ההתגלות ( אפיפאניה ) ובמיוחד לקראת השבוע הקדוש , הוא שבוע הפסחא , שכונה 'השבוע הגדול . ' מלאניה הצעירה , למשל , נחפזה מאוד לבוא לירושלים לקראת השבוע הקדוש , ועשתה את הדרך מקונסטנטינופוליס לירושלים במשך שישה שבועות , קצב שנחשב מהיר ביותר " . כתוצאה מכך , אף שהעלייה לרגל הנוצרית לא היתה בגדר מצווה , הנעשית במועדים קבועים , כפי שהיתה ביהדות , הרי בשל אילוצי הדרך — התחנות וסידורי הביטחון , ואילוצי הזמן — הרצון להגיע לירושלים במועדי החג , לבשה במידת מה אופי מחזורי , בעל מתכונת קבועה וממוסדת . הנוסע מבורדו הגיע לירושלים דרך קיסריה . את תיאורי המקומות הקדושים בעיר הוא פותח באיזור הר הבית ומקדיש לכך מקום נרחב ביותר . 54 הוא מתאר תחילה את בריכת בית ציידא ( בית 511 ראה . הנוסע מבורדו = ) מסע מבורדו , ( עמ' ; 26-21 , 14-1 הנט _, צליינות , עמ' stlicherPaliistinapilger ( 4 .-7 . Jahrhunderl ) , Stutt- fahrt ins Heilige Land : Die altesten Berichte 11 , 8 H . Donner , PUger- ; 56 51 gart 1979 , p . 36 הנוסע מבורדו מוסר רשימה מפורטת של תחנות מבורדו ועד ירושלים . אגריה מלווה משמר אימפריאלי בדרך המדבר למצרים , מקליסמה ( Clysma ) ועד ערביה : ( Arabia ) אגריה = ) מסע אגריה " . 9-7 , ( ראה , למשל : אגריה = ) מסע אגריה , ( שם . 15 _, 11 , 3 , וראה : 1 burg 1950 , pp . 403-413 B . Kotting , Perigrinatia religiose , Regens- ראה : קאסון , מסעות , עמ' . 315 י הנוסע מבורדו = ) מסע מבורדו , ( עמ' . 18- 14

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר