הקהילה הירושלמית הוותיקה

עמוד:263

ההרכב הדתי של אוכלוסיית ירושלים הביזאנטית בתקופה הביזאנטית נודעה ירושלים כעיר נוצרית מובהקת . המתח הדתי הרב שנבע מעצם הווייתה כעיר קודש , ומעמדה כמרכז פטריארכיה , הקשו על קיום סובלנות כלפי תרבויות העבר . המקורות והמימצא הארכיאולוגי אינם מספקים ידיעות על שילוב כלשהו של הספרות , הפילוסופיה או האמנות הקלאסית בתרבות הנוצרית המתחדשת של העיר , כפי שאנו מוצאים , למשל , בעזה , בקיסריה ובבית שאן , או בערי פטריארכיה אחרות , כמו אנטיוכיה או קונסטנטינופוליס . עדות יחידה במינה על שמירה ושילוב ערכי המסורת הקלאסית הוא הפסיפס של אורפיאוס , שהתגלה בקפלה מצפון לשער שכם . אך דומה שמקרה זה הוא חריג . הדרשות ל _ קטכוכ 1 נים — המועמדים לטבילה — של קירילוס מירושלים , באמצע המאה הד' לספירה , מעידות על מקורם הדתי של המתנצרים החדשים " . בדרשות אלו מתייחס המחבר לעליונותה של הנצרות על אפסות הפגאניות והיהדות , וראיותיו מופנות הן אל מי שהיו קודם פגאנים והן אל מי שבאו מן היהדות . את היהודים הוא משכנע , למשל , בדוגמאות מקרבן הפסח וטביעת פרעה בים סוף — עניינים שיהודים לשעבר יכולים להבין ולהזדהות עמם יותר מן האחרים . את הפגאנים הוא מחנך על ידי השוואת המיסטריה הנוצרית הגואלת אל ריקנות התהלוכות והקרבנות במקדשיהם , שאינם אלא עבודה של השטן . אמנם היו רבים בקהל הנטבלים בכנסיית הקבר שבאו מיישובים מרוחקים ושבו לאחר מכן לביתם , אבל סביר להניח כי מלבדם היו שם גם תושבים מירושלים . היעלמותם הכמעט מוחלטת של הפגאנים מנופה הדתי של ארץ ישראל , לכל המאוחר במחצית הראשונה של המאה הה , ' מעידה יותר מכל על מקור מחצבם של רוב תושבי ראה אצל ספראי , לעיל , עמ' . 33-26 על כך ראה להלן , עמ' , 275 ועל העדויות הארכיאולוגיות , לעיל , עמ' . 159 וראה בהרחבה הדיון אצל צפריר , ציון , עמ' . 204-197 , 108-97 אוסכיוס , 4-1 , 5 , iv , he ( עמ' . ( 306-304 ראה לעיל , מראי המקום הנזכרים בהערה . 5 צא ( תשמ"ח , ( עמ' , 10 ואת דמות אודיסיאוס על פסיפס בבית יהודי בעיר וו : נ' צורי , 'בית לאונטיס בבית שאן , ' ארץ ישראל , יא ( ספר דונאייבסקי , ( ירושלים תשל"ג , עמ' . 247-229 ° _י 100-103 lem ' , RB , 10 ( 1901 ) , pp . 436-444 ; 11 ( 1902 ) , pp . L . H . Vincent , 'Une mosaique byzantine a Jerusa- ; א' עובדיה וס' מוצ'ניק _, 'אורפיאוס מירושלים — דמות אלילית . או נוצרית , ' ספר שליט , עמ' " . 433-415 קירילוס מירושלים , קטכיזם . Norman 1963 G . A . Downey , Gaza in the Early Sixth Century , צפריר , _ארץ-ישראל , עמ' . 390 על אלה אפשר להוסיף את דמות הטיכה על פסיפס מבית שאן : ג' מזור , ' מפעל החפירות בבית שאן , ' חדשות ארכאולוגיות , המסורות היו שתיהן מרוכזות בהר ציון , בפרבר _הדרומי המערבי של העיר . היהודים קיימו בעיר קהילה קטנה , לאחר שבפועל פג תוקפו של צו איסור הכניסה שהטיל הדריאנוס על היהודים . קהילה זו היתה אולי מרוכזת סביב בית כנסת בהר ציון . לצדה היתה קהילה נוצרית קטנה . על פי דברי אוסביוס היתה זו בראשונה קהילה של יהודים נוצרים , אך השלטון בה עבר לידי בישופים מן הנוכרים מיד לאחר מרד בר כוכבא . לפי המסורת הנוצרית התקיימה קהילה זו סביב כנסיית השליחים בהר ציון .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר