ראשית הבניין והפסקתו

עמוד:249

הקיסרית אודוקיה והיישוב היהודי בירושלים במחצית הראשונה של המאה הה' פעל בארץ הנזיר בר צומא מנציבין . בר צומא , שעמד בראש חבורת נזירים קנאים , ערך מסעות בארץ ועסק בהפצת הנצרות ובהשלטתה בארץ . המקורות מספרים כי במסעותיו בארץ נהרסו ונשרפו בתי כנסת של יהודים ושומרונים וכן מקדשים פגאניים . באחד ממסעותיו , בשנים , 422-419 שרף בר צומא יחד עם חבורתו את 'בית שבתא , ' הוא בית הכנסת הגדול אצל _אבי יונה , בימי רומי _וביזאנטיון _, עמ' , 254 הערה . 40 המקורות הסוריים ערוכים ומתורגמים אצל כרוק ( לעיל , הערה , ( 49 עמ' . 3-2 , 1 _, _« _, _DirVpiD _D'mrnK 52 . 286-283 ם Johannes Chrysostomus , / _ldw'rms . / u < _fo « w , v , 11 u 0 . Seeck , , RegestenStuttgart 1919 , p . 212 ואחרים . העדות היחידה שלא ממקור נוצרי כלולה בדבריו הקצרים של ההיסטוריון ההלני אמיאנוס מרקלינוס _, קצין צבא איש אנטיוכיה שהשתתף במסעו של יוליאנוס נגד הפרסים . אמיאנוס כתב לעת זקנתו את תולדות רומי עד שנת . 379 אמנם קרוב היה לזירת המאורעות , אבל גם הוא הסתמך בוודאי על איזה דין וחשבון שנשלח לקיסר . אמיאנוס מרקלינוס מספר על מעשי הבנייה ומוסר על כדורי אש , אך איננו מזכיר רעידת אדמה " . לא מן הנמנע שהתפרצות האש היתה מעשה בני אדם , כלומר , של הנוצרים בעיר . חודשים אחדים לפני כן , בסתיו שנת , 362 עלה באש מקדש אפולו בדפנה , פרבר של אנטיוכיה . הקיסר ציווה לשוב ולפתוח את המקדש המפואר , אך אש אחזה בבניין והעלתה אותו באש . הקיסר האשים בגלוי את הנוצרים , שהיו רוב אוכלוסיית הפרבר . אותו קירילוס , בישוף ירושלים , 'ניבא' ימים אחדים לפני האסון כי בניין המקדש לא יעלה בידי היהודים , ונשען על פסוקים בדניאל וב'בשורה' על פי מארקוס . באיגרת המיוחסת לקירילוס מסופר גם על התפרצות אש בבית הכנסת שאליו נסו היהודים המבוהלים . לא מן הנמנע כי בכל המקרים הציתו נוצרים את האש . מכל מקום , אמיאנוס מרקלינוס מספר שהעבודה נפסקה . קרוב להניח שאליפיוס , הממונה על העבודה , ביכר להמתין , אולי בתקווה לקבלת הוראות חדשות מן הקיסר . ברם , הוראות כאלו כבר לא יכלו להגיע . יוליאנוס חצה את החידקל ימים ספורים לאחר הפסקת העבודה , כלומר , בין סוף מאי לראשית יוני , והתקדם אל תוך הממלכה הפרסית . הקשר בין הצבא והקיסר לקיסרות נפסק למעשה ואין בספר החוקים שום פקודה החתומה בידי יוליאנוס לאחר ה 20 באפריל " . ב 26 ביוני נהרג יוליאנוס בקרב , ובמקומו הומלך הנוצרי י 1 ביאנוס . ( Jovianus ) אין להניח כי השמועה על הפסקת העבודה הגיעה לקיסר ; על כל פנים , אין בידנו כל תגובה של יוליאנוס על כך . הסיפורים שמסרו סופרים נוצריים על 'חזרה בתשובה' של הקיסר " אינם אלא שגרה ספרותית ריטורית לתיאור תולדותיו של מלך רשע , ואין לדברים , הסותרים את המציאות והכרונולוגיה הבדוקה , כל ערך היסטורי ריאלי . עם מותו של הקיסר יוליאנוס התמוטטו תוכניותיו הגדולות לתחייה ולרפורמה דתית , ועמן התמוטטה גם התוכנית לבנות את בית המקדש היהודי בירושלים . הניסיון להחזיר את ירושלים לידי ישראל הפכה להיות לפרשה קצרה וחולפת ; העיר שבה והיתה נוצרית , וכך נשארה מאות שנים .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר