כנסיית הגויים בירושלים — בין מארקוס לנרקיסוס (180-135 לערך)

עמוד:96

לצייר את התמונה הארכיטקטונית הריאלית של כנסיית צור על פי תבניתו של המקדש העתיד להיבנות שאותו שירטט יחזקאל הנביא בחזונו . " אין זאת אלא שהמקדש ההרודיאני המפורסם , שאת תוכניתו עשוי היה אוסביוס להכיר יפה מתיאורו של יוספוס , נדון להשתכח ולשמש בחורבנו רק כהדגמה מתמשכת לעונשם של היהודים על חטאם כלפי ה'אדוך . לשם חיזוק מגמה זו , כתב אוסביוס בעצם אותם ימים , ב'הוכחת הבשורה' שלו , כי מטרת ביקורי הצליינים בירושלים בימיו ( ואין כל סיבה להניח כי גישה מעין זו לא רווחה לפני כן ) היתה ללמוד על חורבנם של היהודים , ותו לא . ההוכחה ניתנה להם בידי מדריכיהם בצפותם מהר הזיתים , המקום שבו עמדו רגלי ישו , אל הר הבית החרב . אם אכן כדברינו , עולה מדימויים אלו עובדת קיומו של מימד נוסף בתפיסה ההיסטוריוסופית הנוצרית את החורבן — מימד שעניינו התעלמות משלל הדימויים החיוביים של ירושלים של ימי בית שני , ובעיקר ממקדשה . אפשר כי גישה זו ניזונה לא במעט מן העובדה שצורתו של אותו מקדש גופו או כלים שהיו בו הוסיפו לעמוד במרכז תודעתם של היהודים אם בציורי ועיטורי בתי הכנסת ואם בהקשרים גאוליים מובהקים כבמטבעות מרד בר כוכבא . " במקומם הפכו עד מהרה מקדש שלמה ודמותו של שלמה המלך כמייסד ובנאי לדגמים ההיסטוריים הרוחניים _הרו וחים בדימויה של העשייה הקונסטנטינית בירושלים " . את שורשיו של דימוי זה יש לאתר אולי בתמורה הרעיונית שפירותיה הוצגו באותה דרשה של אוסביוס בצור . ייתכן שבלהט הגיבוש המחודש של העבר המקומי , על דימויו הרצוי , נשתכחו מושגים , אנשים ומקומות שהיו קשורים בפריפריה היהודית של ירושלים והיו חלק מעולמה של כנסיית הנימולים . מדגימים זאת שתיקתו של הנוסע מבורדו בעניין ' כסאר של יעקב , בישוף ירושלים הראשון , ומצבתו , בסמוך לפינת המקדש — דברים , שהיו בימי איליה קפיטולינה בבת עינה של כנסייה זו וכרטיס הביקור שלה בעיני הצליינים שבאו אליה . הניסיונות הללו של כנסיית ירושלים החדשה , להתכחש לעברה היהודי והיהודי נוצרי , גם אם היו בלתי מודעים , היו לה לרועץ , שכן הם הותירו אותה ללא חלק מנכסיה ההיסטוריים רוחניים . כך נפגם דימוי רציפותה של המורשת האפוסטולית , שעליו היתה גאוותו של כל מרכז נוצרי באשר הוא , וממנו מקור סמכותו וכוחו הפוליטי אקלסיאסטי . כפי שנראה להלן , במחצית השנייה של המאה הב' נולד צורך חריף בהשבת נכסים רוחניים אלה , שהלכו ונתעמעמו . ומכאן לרקעה של מצוקה זו ולדרך שבאמצעותה הצליחה כנסיית איליה להתמודד עמה . 166 ראה : _nroinn 167 gress Akten , III / 4 ] , pp . 553-561 JOB , 16 ( 1982 ) _[^ International Byzantinistkon- J . Wilkinson , 'Paulinus' Temple at Tyre ' , האוונגלית _, 23 , 18 , vi ( עמ' 168 . ( 278 ראה כעת בפירוט אצל קוחנל , תיאורי ירושלים הארצית והעממית , עמ' . 110-107 על מטבעות בר כוכבא ראה לאחרונה : . 61 Kokhba Coins ' , JJA , 19 / 20 ( 1993-1994 ) , pp . 56- Sanctuary Portal and its Depiction on the Bar- J . Patrich , 'The Golden Vine , the דומני שתיאורנו כאן חושף משהו מן התהליך שעל מאפייניו עמדה קוחנל בהרחבה בספרה , ועדיין טעון הדבר בירור . 169 ראה : the Jews ' , TZ , 43 ( 1987 ) , pp . 265-281 ; S . the Holy Sepulchre , the Temple of Solomon and J . Schwartz , 'The Encaeniaof the Church of Missoula 1976 , pp . 21-43 Tradition in Christian , Islamic and Jewish Art , of Solomon — Archeology , Fad and Medieval and Byzantine Art ' , J . Gutmann ( ed . ) , The Temple Ferber , The Temple ofSolomon in Early Christian

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר