פרק ראשון שאלות הרמנויטיות

עמוד:11

פרק ראשון שאלות הרמנויטיות הביקורת העצמית של מרעי הרוח על שיטות ההבנה ( הרמנויטיקה ) של טקסטים עתיקים ופירושם הגיעה ברבע השלישי של המאה העשרים 1950 ) ( 1975 לסיכומים חשובים מאד . בפרק זה ייעשה הניסיון לבדוק את המחקר של סיפורי האגדה בעזרת שאלות הרמנויטיות מרכזיות . נבחן את שאלותינו ותשובותינו ליד דוגמאות בולטות מן האוצר הגדול של סיפור האגדה . נפרט , ואף נרחיב , בהצעת פירושים לסיפורים , כדי שמסקנותינו לא תשארנה רופפות או מופשטות , אלא תומחשנה היטב ותצגנה היטב את התוצאות שאפשר להגיע אליהן בעזרת ביקורת הרמנויטית עצמית מתמדת . א סיפור האגדה שבספרות התלמודית מגיע אל אדם בן דורנו כאחת משתי דרכים : הדרך האחת היא דרך ההמשכיות הבלתי אמצעית , אשר בה חיה רוח העבר במסורת ובזיכרון של יחיד וחברה . יש כאן מסורת ( כלומר מסירה ) ללא הפסק מדור לדור , ואנו יכולים להבחין בין אופנים שונים של מסורת חיה זאת . היו - ויש בוודאי גם היום - לומדי תלמוד , שהבינו והזדהו עם סיפורי האגדה באותה דרך תמימה שבה , לדוגמה , פירש אותם רש"י בשעתו . אך יש גם מסורת חיה שאינה תמימה . הלומד המאוחר , בעל תפיסת עולם דתית שונה מן העבר ( כגון שכלתנית פילוסופית או מיסטית השתמשתי במחקרים אלה : , interpretazioneMilano 1955 ( 1 ) Emilio Betti , Teoria generate della בעיבוד ובתרגום גרמני , בהשגחת המחבר : Tubingen 1967 . ( 2 ) H . G . Gadamer , Wahrheit und Methode , Tubingen Allgemeine Auslegungslehre als Methodik der , Geisteswissenschaften . 1975 בגלל המהדורות השונות של שני המחקרים הנ"ל דנים בטי וגרמר בחיבוריהם זה על שיטותיו של זה , interpretationNew Haven 1967 ( 3 ) E . D . Hirsch , Validity in . . בנספחים מביא המחבר את מאמרו Objective interpretation מתוך , PMLA , LXXV , 1960 ואת ביקורתו על ספרו הנ"ל של גדמר מתוך The Reviewof Metaph , ysics 1965

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר