3. מפת האג

עמוד:449

מדרום לעיר אנו מוצאים את הציון — Acheidemach 'חקל דמא' — המופיע גם במפות פירנצה ובריסל ( ראה להלן . ( חקל דמא ' ) שדה הדמים ( ' נקנה על פי המסופר ב'ברית החדשה' על ידי הכוהנים בדמים — הכסף שהחזיר להם יהודה איש קריות — והועד לקבורת גרים ( מתי כז . ( 11-3 שדה זה אכן המשיך לשמש לקבורת זרים ועניים והוא נזכר אצל רוב עולי הרגל . 64 כתקופה הצלבנית הוא נקרא — sepuitra peregrmorum קברי הזרים או עולי הרגל . בסמוך לציון הכנסייה שבהר ציון יש כתובת , שרריכט קורא אותה _roiVnn' ) Processio sepulcri sancti ; הקבר הקדוש 65 . ( ' כתובת דומה מצויה במפת פירנצה ( . (? אלא שבה כתוב ' ) spiritus processio sancti תהלוכת רוח הקודש . ( ' רריכט מתקן את הכתובת ההיא וטוען שאף בה הכוונה ל'תהלוכת הקבר הקדוש . ' אך נראה יותר כי יש לגרוס בשתי הכתובות processio spiritus sancti 'צליחת רוח הקודש , ' מאחר שהכתובת מופיעה ליד הכנסייה בהר ציון , שבה היתה קאפלה לזכר צליחת רוח הקודש על השליחים בחג השבועות . מתקבל על הדעת , אפוא , שהכתובת מציינת מאורע זה . ' הדרך המובילה דרומה מן העיר קרויה 'הדרך לבית לחם אפרתה , ' על שום הפסוק בבראשית לה יח : 'ותמת רחל ותקבר כדרך אפרתה הוא בית לחם . ' בתחומי העיר יש לציין עוד שני עניינים : א ) ליד 'שער הזהב' נוספה הכתובת 'שער הזהב שדרכו נכנס ישו ישוב על האתון , ' המציינת את כניסת הניצחון של ישו לירושלים . " כתובת זו מופיעה גם במפות שטוטגרט , קופנהאגן וסנט אומר . ב ) ברובע הדרומי מערבי של העיר , לצד מגדל דויד , מופיעה — ccdesia latina 'הכנסייה הלטינית . ' כנסייה בשם זה צוינה במפת פאריס , לצד כנסיית הקבר . על פי מקומה שם נראה כי הכוונה לכנסיית מרים הלטינית הקדושה של ההוספיטאלרים . מן הראוי לציין כי הן במפת לונדון והן בהעתקה שבפאריס לא צוין שום אתר ברובע הדרומי מערבי של ירושלים . טובלר , ובעקבותיו רריכט , טוענים כי כנסייה זו , שהוכנסה בדוחק למקומה ברובע הצפוני מערבי בשתי מפות אלו , הועברה לרובע הדרומי , שהיה ריק קודם לכן , במפות האג , שטוטגרט , פירנצה , קופנהאגן , בריסל וסנט אומר \ לכאורה ניתן לזהות כנסייה זו , המצוינת בדרום מערב העיר , עם כנסיית מרים הקדושה הטוטונית , שנבנתה באיזור זה בתקופת השלטון הצלבני ואירחה עולי רגל דוברי גרמנית ; אולם זיהוי זה אינו מתקבל על הדעת , שכן היתה זו כנסייה קטנה וחסרת חשיבות , מחוץ למיעוט קטן של עולי הרגל , בעוד שבמפות מופיעה 'הכנסייה הלטינית' ככנסייה גדולה וחשובה . . ראה ? בלדי , עמי 736-733 י וראה לעיל , בפרק 'הגיאו אתנוגראפיה " . \ .. ראה ; רריכט , מפות , ( 1892 ) עמ' 66 . 37 , 35 סביר להניח שהתקיים טקס כזה בכנסיית מרים הקדושה בהר ציון בחג השבועות , אף כי אין עדויות ברורות לכך . ראה : פראוור , הצלבנים , עמ' ; 191 וראה גם ? קוהלר ( לעיל , הערה . ( 26 עמ' 426 , 405 הערה 7 . 3 י ) מתי כא ; 11-7 מרקוס יא ; 10-7 לוקאס יט . 40-36 המלה asina ( אתון ) מופיעה בתיאור שבמתי , בעוד _שהאוונגליסטים האחרים נוקטים _puiius ( סייח 1 . ( ראה : טובלר , פלנוגראפיה , עמ' ; 7 רריכט , מפות , ( 1892 ) עמ' . 37

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר