פרק חמישה־עשר השפעת מסעי הצלב על התיאורים החזותיים של ירושלים

עמוד:402

פרספקטיבי . שלמות העיגול והעדר תיאור פרספקטיבי מקרבים את חומות ירושלים במפות הצלבניות לתיאורים הגיאומטריים של כתבי יד 'חזון יוחנן' מן הספרייה העירונית _בוולנסיאן , ( Valenciennes ) מהמאה הט' ומן הספרייה הלאומית בפאריס , מהמאה הי' ( איור 15 . ( 3 במפות הצלבניות , כמו בכתבי היד האלה ובכתב היד של באמברג , ממוקמים שערי העיר בארבע נקודות סימטריות , הן ארבעת כיווני הרוח . החלוקה הזאת מרמזת על צורת הצלב , היא צורת היקום בתפיסה הנוצרית . צורת הצלב s , aux iXe et Xe siecies ' H . Omont , 'Manuscrits illustre ' s de ! 'Apocalypse מספרו של כתב היד בספרייה הלאומית בפאריס . Nouv . acq . lat . 1132 וראה : ce'lestc a I ' e ' poque carolingicnne ' , Cahiers Arche- M . T . Gousset , 'La representation dc la . le ' rusalem osierreichische Fruhmitielaherforsihung , Heft 1 ); 1945 ( Veroffentlichungen der Gesellschafl fur . ] uraschek . Die Apokalypse von Valenciennes , Linz Bulletin , XV ( 1935 ) . pp . 388-391 ; F . von Johannes ( supra , n . 7 ); Rev . by D . Miner , An pp . 26-44 ; 82-99 ; Neuss , Die Apokalypse des HI . James , The Apocalypse in Art , London 1931 , esp . manuscriis a peinlures , VI ( 1962 ) , pp . 62-95 ; M . R . Bulletin de laSocie ' te francaise de reproductions tie de Jean ( supra , n . 7 ) . pp . 135-186 haut Moyen Age ( IX-XIIIe s . )' , in : L'Apoculypsc pp . 267-333 ; idem , 'Les cycles de ! 'Apocalypse du ( I 972- 1 974 ) ( = Homenajeal prof . Helmut Schlunk ) , Archive Espaixol ife Arqucologia , XLV-XLVII Stellung in der ikonographischen Tradition ' , "Der Apokalypse-Zykkis der Rod a Bibel und seine _ologiques , XXIII ( 1974 ) , pp . 47-60 ; P . K . Klein , 'Bildstruknir-Sinnzeichen-Bildaussage : / usam- mundi ' , Westfalen XLIV ( 1966 ) , pp . I 7 X If . ; idem . V . H . Elbern . "Species crucis-lorma qiiatlrata ( 1984 ) , pp . 17-37 graphie im I ' rCihen Mittelalter ' , Arle _Metlievale , I _menfassende Studie zur unfigiirlichen Ikono- איור . 2 ספר האפוקליפסה של במברג , דף 55 באדיבות הספרייה העירונית , במברג

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר