פיסול

עמוד:331

כבר הזכרנו את תמיכתו של פולק בייסוד המנזר ובבניית כנסייתו sn nei'Cni ידידותו הארוכה לרוברט ד'ארבריסל והעזרה שהגיש לו היו רבות פנים "" . בשנים , 1129-1116 כך מעידות תעודות רבות , העניקו פולק החמישי ואשתו הראשונה ( Aremburge du Maine ) מתנות שונות למנזר פונטברו , ובהן קרקעות , טחנות מים , זכויות שימוש ומעבר בשטחים שונים של רוזנות אנז'ו ומחוצה לה . מטילדה , אחת מבנותיו של פולק מנישואיו הראשונים , הצטרפה לאחר מות בעלה למנזר פונטברו כגזירה "" . אחרי יציאתו של פולק לארץ ישראל ניהל את האחוזה בנו גיום . הקשרים של פולק עם מולדתו , ובמיוחד עם פונטברו , לא נותקו מפאת המרחק . בשעות קשות ובשעות של הצלחה פנו פולק ובני משפחתו אל מולדתו . כשרצה , למשל , להשליט שלום וסדר בנסיכות אנטיוכיה , קרא לריימונד , בנו הצעיר של גיום השביעי רוזן פואטי "" , ( 1132 ) והשיא לו מאוחר יותר את _קונקטנס , היורשת של אנטיוכיה -. י" בשנת 1143 שלחה אחותה של מליסנדה , איבט ( Yvctte ) או יהודית , אם המנזר לזרוס הקדוש כבית עניא ( שנוסד על ידי פולק ומליסנדד , ( _, למנזר פונטברו קופסה ( pyxis ) מלאה שרידי קודש בצירוף בקשה כי ישאו תפילות להצלחת מנזרה "" . עשרים שנות שלטון ברוזנות אנז'ו , שנות קשרים , עזרה וטיפול במנזר פונטברו , הותירו את חותמן על פולק גם אחרי שנתמלך על ירושלים , וכפי שראינו גם על משפחתו החדשה . בואו של פולק לירושלים בשנת 1129 הוכן בקפדנות רבה במשך כשנה , ואפשר שהתוכניות לבנות מבנים בארץ ישראל ולקשט אותם במסורת מולדתו נולדו עוד בחודשי ההכנות . ייתכן שהיו בין האנשים אשר ליוו אותו לירושלים גם בנאים ופסלים , שבאופן טבעי בחרם מסביבתו הקרובה , ואולי אפילו מן המנזר שאותו טיפח יותר מכל מוסד אחר . עדויות כתובות על כך מצויות רק לגבי שני מנזרים — בבית עניא ובתקוע — שייסדו פולק ומליסנדה בשנת . 1138 שנות מלכותו האחרונות של פולק היו שקטות דיין כדי שיאפשרו לו תכנון ופעילות של בנייה . מכל מקום , קשה לשער שהוא לא שאף להשאיר את חותמו במקומות קדושים מפורסמים בירושלים . אמנם , אין אנו יודעים לאיזה מבנים השתייכו הכותרות של הר הבית ; אבל הכותרות של כנסיית העלייה בהר הזיתים נועדו מלכתחילה לקשט את המבנה הזה , שהיה הרבה יותר גדול במקורו ועמד על תלו , לפחות בחלקו הגדול , כבר בשנה . 1106 / 7 אפשר שאמנים אשר הגיעו עם רוזן אנז'ו בביקורו הראשון בארץ ישראל , בשנת "" , 1120 החלו בקישוט הכנסייה , שנבנתה בגל ההתלהבות הראשון אחרי כיבוש ירושלים ונשארה ללא עיטור ארכיטקטוני , אם בשל הנסיבות המלחמתיות ואם מחוסר יוזמה מתאימה . אבל אפשר גם שמאותן סיבות ממש נשארה הכנסייה ללא עיטור עד לשנות השלושים של המאה , מועד בואו של פולק לירושלים כמלך מיועד . ; Nationaie . int . 2414 . 1 . 45 התעודה פורסמה על ידי 306 l . Haiphcn . i . c Comic _ii'Anjoii an x / c sicdc , . י < ו Catalogue d'actes . 1 ז ; Canulairc / . limtcviauli ( supra . n . . b _3 ) 1 . 1 oM שרטרו , אנז'ו , גי b Catalogue No . 1 שם , עמ' "" . 227 , עמי . 229 _rcrrn s 11 . p . 233 Obiuiaire do Pontevrault . Clypeus ... I ' oniebral- "" שרטרו , אנז'ו , _עמ' 239 הערה " " . 1 על נזיר אחד 'מאוד מוכשר באמנות הארכיטקטורה' ממאנס _, בשם ז'אן . ידוע שעלה לירושלים כין השנים . 1125-1097 ראה : 157 . _eols . 124 IT . swrlcs . I . Pans 191 ] . no . 0 ) 3 . p . 292 : _Migne . PL . des architects en /?* ranee ait Moycn , Ave . Xlc-XUc _* _srorr , _Jjtrr ,
יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר