ג

ג

עמוד:294

עתיד הוא לאבד שם עין . הגיב הלה : מסכים אני להפוך עיוור בשתי עיני ובלבד שאככשנה . ' קשה היה , כמובן , לשמור על שיא תעמולתי כזה במשך זמן רב . עם זאת ממשיכה ירושלים לשמש רעיון מרכזי גם בשנים שלאחר הכיבוש . מחד גיסא , התמיד במידת מה הדחף שניתן על ידי האתערותא דלעילא של אוקטובר . 1187 ניתן לחוש בכך , דרך משל , בספר 'פצאאל אלקדס אלשריף' שחיבר אבו אלפךג' עבד אלרחמאן אבן אלג'וזי זמן מה לאחר הכיבוש ואשר כל כולו שיר שכח להישגו של הסלטאן האיובי ולג'האד בכללו -. מאידך גיסא , העיר הפכה ליעד ראשי של מסע הצלב השלישי , שחילותיו כמעט הצליחו פעמיים לכבשה מחדש . צלאח אלדץ נדרש , אפוא , להשקיע מאמץ ניכר בהגנה על העיר , ביצורה ואכלוסה . התעמולה היתה כאן לכלי עזר חשוב . משורריו ופקידיו דאגו , לפיכך , לפאר את קדושתה , בסיועם ( מרצון ולא על פי פקודה מגבוה ) של אנשי דת , כדוגמת מחברי חיבורי פצאאל חדשים או אלו שקראו חיבורים ישנים בפומבי ' . ואכן , והתעמולה של השנים 1192-1187 פורשת לפנינו בפעם הראשונה בתקופת מסעי הצלב תמונה רחבה של שבחי ירושלים , בארבעה תחומים עיקריים . 1 ; קדושת העיר מושתתת בראש ובראשונה על שני המסגדים , ובעיקר על אלאקצא ' , פיסת האדמה הראשונה שנבראה' ואחר המסגדים העתיקים ביותר , שנבנה על יסודותיו של מקדש שלמה . לא נפקד גם זכרם של מקומות קדושים אחרים , כגון שער הרחמים , מעיין השילוח וכיוצא באלה . . 2 בין המסורות ההיסטוריות הקשורות בעיר מושם דגש על מסע הליל של מחמד , כמו , למשל , באיגרתו של צלאח אלדין לריצ'רד לב הארי , ( 1191 ) שבה משמשת מסורת זו כראיה לזכותם של המוסלמים '' . מסורות אחרות משמשות כתנא דמסייע : ירושלים היא אחת משלוש הערים הקדומות ביותר על גבי כדור הארץ ( יחד עם מכה ומדינה ) ואחת מארבע ערי גן העדן ( האחרות הן שתי אלו ודמשק ;( שלושת האבות , משה , מריה וישו גרו בה י יהושע כבשה , שלמה בנה בה את בית המקדש , הנביאים קיבלו בה את בשורתם ומחמד קבע אותה ככיוון התפילה ( קבלה ) הראשון של האסלאם " . 3 . תפקידה של העיר באחרית הימים ; יתרחשו בה תחיית המתים ויום הדין , והגשר הצר ( אלצראט ) שעליו תעבור כל נשמה יימתח בין הר הזיתים להר הבית . . 4 מקום מיוחד קובעים לעצמם שבחים ששימשו לתכליות ספציפיות ומיידיות באותה תקופה : א . ביצור והגנה : לאחר השלמת פעולת הביצורים בשנת 1191 בהשתתפות צלאח אלדין , בני פמלייתו ואנשי דת רבים , כותב עמאד _אלדין באחת מאיגרותיו : 'הדבר נעשה במצוות אללה ... כדי להגן על משכנו ולשמור על דתו ... כל מבוקשנו היה לקבל שכר עולם הבא ומחילת חטאים . ' תעמולה מעין זו היא גם שדחפה את שליט מוצול לשלוח קבוצת בעלי מלאכה לסתת אבנים לחומותיה . על הגנת העיר כמצווה דתית דיבר בהא אלדין , הביוגרף בעתיד של הסלטאן , כנאום 41 אבו שאמה , ב , עמי 4 : . 120-119 , 94 , 92 אבן _אלגיוזי . י 4 אבן עסאכר , תאריח' דמשק . א , עמ' ; 629 אבן אלג'וזי , אלג'אמע אלמסתקצא פי פצאאל אלמסג'ד אלאקצא ( כמצוטט בחיבורו המאוחר של אבן פרכאח 44 . ( אבן פרכאח , עמ' ; 80-79 עמאד אלדין אלאצפהאני , פתח , עמי ; 49-48 אבו שאמה , כ , עמי ; 94-93 אבן אלג'וזי , עמ' . 144-139 , 98-97 י עמאד אלדין אלאצפהאני , פתח , עמ' ; 414-413 אבו שאמה , ב , עמ' ; 110 , 99 , 94 בהא אלדין , עמ' ; 187 אבן אלגיוזי , עמי . 146-145 , 121-116 _ ' אבן פרכאח , עמ' ; 80-74 אבן אלגיוזי , עמ' 47 . 115-112 , 89 אבן פרכאח , עמי ; 80 , 72 אבן אלג'וזי , עמ' ; 138-136 אבו שאמה , ב , עמי * . 94 עמאד אלדץ אלאצפהאני , פתח , עמ' ; 418 , 413 , 400

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר