ירושלים בקבלה הנבואית

עמוד:281

ספיריטואליזציה של המושג ירושלים : השכל האנושי הוא הוא ירושלים האמיתית , המקבלת את חיי הנפש ומתמזגת עם השכל הרוחני , הוא ירושלים של מעלה . בן דורו הצעיר של ר' יצחק אבן אבי סהולה , ר' יצחק בן שמואל דמן עכו , משתמש בספרו אוצר חיים בדרך מחשבה דומה לזו שתיארנו לעיל * : וירמוז ירושלים לכבוד השכינה השוכן בבית המקדש וציון ירמוז לנפשות המשכילים המצויינות בהיכלן אשר כתוכן ישכון כבוד השכינה דכתי' ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם [ שמות כה ח . [ ככבוד השכינה לא אמ' עורי שעניינו לעורר אחרים אבל אמ' התעוררי כאיש המתעורר . אבל בציון שהוא הנפש אמ' עורי שתעורר כבוד השכינה לרדוף אחריו ולהמשיכו למען ישכון בתוכה . הנפש הנמצאת בהיכל — הוא הגוף — הוא ציון האמיתית , ומלה זו נדרשת כרמז לנפשות המצוינות ; בתוכן תשכון ירושלים — היא השכינה — כאשר הנפשות יוכלו לעורר אותה לרדת אליהן . העברת כובד המשקל מן המשמעות הגיאוגראפית הרגילה של ציון וירושלים לדרך המחשבה הספיריטואלית ניכרת גם במאמר אחר של ר' יצחק דמן עכו '" : סוד חוץ לארץ וארץ ישראל כמקום הזה " אינו ארץ מאדמת עפר , אבל היא הנפשות השוכנות בגוף עפר הארץ הוא היכל שהוא בשר ודם . והנפש השוכנת בארץ טיפת זרע יעקב הוא ודאי שוכנת בארץ ישראל ואפי' תהיה בחוצה לארץ עליה תשכון השכינה שזו היא ארץ ישראל ודאי . והנפש השוכנת בארץ טפח זרע בלתי יעקב בן יצחק בן אברהם הוא ישראל אבינו היא ודאי שוכנת חוצה לארץ ואפי' תהיה כארץ ישראל תוך ירושלים לא תשכון עליה שכינה ולא תשרה עליה רוח נבואה כי זו היא חוצה לארץ ודאי . של ר' דוד ג'אקו בן יעקב מאיר בחיבורו האסטרולוגי שנכתב בשנת רכ"ד באיטליה , כ"י אוקספורד , 2244 דף 75 א . כ"י מוסקבה-גינצבורג , 775 דף קצח ע"א . המקדש שבפסוק משמעו נפש האדם , כפי שמסתבר ממאמר אחר של ר' יצחק : 'קדשו נפשכם הקדושה ותדבק קדושה בקדושה ועשו לי מקדש ואח"כ ושכנתי בתוכם , בתוך נפשם הקדושה ישכון זיו האור שפע שמו הגדול והקדוש' ( ספר אוצר חיים , כ"י מוסקבה גינצבורג , 775 דף קס ע"ב . ( וראה כציטוט אחר מאת ר' יצחק , שנדפס במאמרי , 'פרומיתאוס בלבוש עברי , ' אשכולות , ה-ו ( תשמ '' א , ( עמ' . 119 מכאן שאפשר לזהות את המקדש עם ציון י שניהם הם סמלים לנפש המוכנה להפוך משכן לשכינה . רעיון זה מצוי כבר אצל המיסטיקן האיראני סהךוךדי , בן המאה הי"ב , המשתמש אף במלה העברית שכינה ( בערבית — סכינה ) בדיוניו על הנפש או האני הרוחני של האדם כמקדש לשכינה . ראה : Temple et tradition Abrahami que' _, . / m / _ia / em , La h . corbin , 'Spirituaiite du L' Imago ; Jahrbuch , XLIII ( I 974 ) . pp . 196 , 20 _X-209 , 24 X-254 Templi face aux normes profanes , ' Eranos Cite Spirituelle , Paris 1976 , p . 30 : idem .. וראה גם בהערה 92 לקמן . יש להעיר כאן גם על תפיסתו של מייסטר אקהאו ט , שראה בשכל האנושי את מקדש האל ; ראה : שלום , מקורות הקבלה , עמ' . 129-128 ייתכן שמקורן של מסורות אלה בתפיסה הסטואית , שמצאה לה מהלכים גם בכתבי פילון , שעל פיה האדם הוא משכן האלוהות : ראה : 55 McKelvcy . The New Temple , Oxford 1969 , pp . 54- r . j . _כ"י מוסקבה גינצבורג , 775 דף צד ע"א . וראה : מ' אידל , 'ארץ ישראל והקבלה במאה השלוש עשרה , ' שלם , ג ( תשמ"א , _< עמ' 126 הערה , 40 והערות 89 , 85 לעיל . הכוונה למאמר 'אין הנבואה שורה בחוצה לארץ . ' לא מצאתי מקור חז"ל מדויק למאמר זה . והשווה גם לדברי ר' אברהם אבולעפיה בספר החשק , כ"י ניו יורק , בהמ"ל , 1887 דף 32 א-ב .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר