ירושלים בקבלה הנבואית

עמוד:277

מאמר זה , המקביל מכמה בחינות לדברי גיקטילה , מבהיר גם את משמעות הביטוי 'בונה ירושלים יהוה : ' הבנייה איננה אלא צירופי אותיות של שם כן ד' אותיות " . זאת ועוד ; בשני המאמרים נזכרות ' עשר אותיות , ' שטיבן לא התבאר , וייתכן כי במאמר השני מצוי הפיתרון ? הצירוף 'ירושלם יהוה' יש בו עשר אותיות , ומשום כך נכתב השם 'ירושלים' חסר . ללמדנו כי השם בן ד' אותיות הוא היסוד של שם ירושלים , ומתוך צירופיו אנו בונים יר"ו אותיות , שהן שלמות השם . במאמר השני אנו למדים כי השם 'ירושלים' נבנה מתוך 216 אותיות של שם בן ע"ב . אולם , כיצד מתיישבת בנייה זו עם שם בן ד' אותיות ? דומני כי פתרון לשאלה זו מצוי בספר שערי אורה של גיקטילה " : 'צרי ך אתה לדעת כי ה' יתברך יש לו נ"ד שמות מרובעים ... ואלו נ"ד שמות הם סוד המשכת כוח ככל הנמצאים שבעולם בהיות כל הווה , והם בדמיון נשמה אצל יר"ו אותיות שהם בויסע ויבא ויט . ' פשר הדבר הוא כי יש שתי דרכים לחלק את 216 האותיות 1 לקבוצות של שלוש אותיות , ואז מתקבל שם בן ע"ב ו ולקבוצות של ארבע אותיות , ואז מתקבלות נ"ד קבוצות . מכאן שהפסוק 'בונה ירושלים יהוה' מתפרש כבניי ן השם ירושלים על ידי נ"ד צירופים בני ארבע אותיות . נעבור עתה לעיון בביטוי 'ירושלים כסא יהוה !; ' י משמעות הביטוי מתפרשת בחיבור אחר של ר' יוסף גיקטילה , הוא ביאורו לנושאים מספר מורה נבוכים : דע כי סוד כסא הוא סוד עולם י באמת זה מתכס' וזה מתעלם ... כל כסא שבא בשם ית' אצל הדבר נסמך אליו ותמצאהו מתכס' ולפי' [ ולפיכך ] תמצא במקומו' בתורה כסה באות הא ... כי כמו שכסה עליון הוא לשון התעלמות ועלוי כך הושאל כסא עליון למורגשות כי כל מי שיש לו כסא הכסא מעיד על עלויו , כפי שהוא ויפה פירש הרב [ הרמב"ם ] זה וזהו השמים כסאי [ ישעיה סו א , [ כלומר ממציאות השמים תדעו שאין דרך להשיג אמתתו מרוב עלויו . ואחר כל זה שמור להיות זה גם כן הפך סברת הרב , שהרב חשב להשאיל הכסא מלמטה למעלה ואנו _משאילין כסא מלמעלה למטה ... ובאמת כי ירושלם כסא לשם כאמרו יאמר לירשלם כסא יהוה [ ירמיה ג ידן . ובאמת כי סוד ירושלם הוא סוד התעלמות השם והסתרו בסוד שבעים ושתים גשרים שבהם יתעלה השם כסוד ירו אותיות . גיקטילה מציג כאן את תפיסתו כי כל שלב במציאות הוא מלבוש לשלב הקודם לו מבחינה אונטולוגיה י הכיסא הוא כיסוי שהאל מתכסה בו ונעלם בתוכו " . לכן , מהות הדברים נמצאת למעלה *" המונח 'בניין' במשמעות 'צירוף אותיות' רווח גם אצל גיקטילה ; ראה לדוגמה בספר גנת אגוז , דף י ע"א , ועוד . על הקשר בין 'הבנייה , ' השם המפורש וירושלים ובית המקדש ראה : פדיה , פגם ותיקון , פרק ג , עמי ; 251-221 אידל , קבלה : היבטים חדשים , עמ' 711 . 55-53 שערי אורה , א , עמי . 57 71 ראה גם בספר אור המנורה , שנכתב על ידי אחד מחסידיו של ר' אברהם אבולעפיה _ןכ"י ירושלים . 8 ° 1303 דף 48 א : _< 'והנה ע"ב ע"ב ע"ב יהיו ריו וסודם חי יהוה . כי י"ח פעמים שם שלם יעלה אריה והשם בן די אותיות במלואו יעלה מ"ד וסודו חי יהוה ועוד חי פעמים חשבון השם על כן נקרא ירשלים כסא יהוה והיא העיר אשר נקרא שמו עליה ושם העיר מיום ההוא יהוה שמה . ' בקטע הגימטריה חי יהוה = 44 = יוד הא וו הא . יח כפול השם השלם ( דהיינו , שם בן י"ב אותיות , שהוא שלוש פעמים שם בן ד' אותיות ) עולה , 216 הוא רי"ו , או ארי"ה . נ 7 נדפס בתוך שאלות להחכם כה"ר שאול הכהן לדי יצחק אברבנאל , ונציה של"ד , דף ל ע"א-ע"ב . על שייכותו של החיבור לגיקטילה ראה : אי גוטליב , בתוך : מחקרים בספרות הקבלה , ערך יי הקר , תל אביב תשל"ו , עמי . 117-110 לעומתו סובר וידה כי אין לייחס חיבור זה לגיקטילה ; ראה : וידה , שני פרקים , עמי . 659-651 י כך בדפוס . וכנראה צריך לגרוס 'נעלם 4 . ' י תפיסת 'הגשרים' מקורה בספרות המרכבה . re ראה : גוטליב , מחקרים , עמ' . 114-113

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר