ירושלים בקבלה הנבואית

עמוד:276

ירושלים בקבלה הנבואית דרך מיוחדת של פירוש משמעותה של ירושלים , מצויה בכתבי מקובלים אחרים במחצית השנייה של המאה הי"ג . לעומת הפירוש הסימבולי , שאת עקרונותיו ראינו לעיל , מבססים מחברים אלה את דיוניהם על עיון במבנה הפנימי של המלה 'ירושלים' ומסיקים מסקנות על סמך חלוקת המלה לצורות שונות . שיטה זו משלבת את הפירוש על דרך הגימטריה עם תפיסות מדרשיות ופילוסופיות . י" כך , למשל , אנו קוראים בספר גנת אגוז לר' יוסף גיקטילה : תדע לך כי עיר הקודש אשר הוא יתברך שוכן בה לעולם בהיות העיר הזאת סוד פירוש אמתתו בעניין ירושלים שסודו יר"ו של"ם בהיות בשם וה אמתח השם ית' מתבאר ולא לחנם נאמר על צד הסמך _ביר"ו של"ם ושם העיר מיום יהוה [ יחזקאל מח לה ] שהם כסוד יר"ו כהיות של"ם והתכונן אמרו בונה ירושלים כי יהוה הוא הבונה ירושלים ןתהלים קמז ב ] ובנין העיר באמת כשם הוא תלוי ולא לחנם נאמר לא האמינו מלכי ארץ וכל יושבי תבל כי יבא צר ואויב כשערי ירושלים [ איכה ד r c בהיות ירושלים יסוד מוסד על יסוד שאין לו יסוד . ואמנם בהיות ירושלים שלם סורו בעשר אותיות _שסובלות כל שם העיר שהוא יר"ו . מאמר זה מבוסס על הגימטריה ירושלים = 596 = פירוש , הנרמזת על ידי התיבה 'סוד . ' הפירוש הטמון בתיבה 'ירושלים' מתברר בהמשך : המלים ירו שלם , המרכיבות את שם העיר , מלמדות כי השם המפורש הוא שלם ; ירו בגימטריה , 216 שהוא מספר אותיות שם בן ע"ב אותיות , כפי שאנו למדים ממאמר אחר , שנכתב בדורו של גיקטילה : וכלל אותיות צרוף השם המיוחד עולה ירו , כי ע"כ ע"ב ע"ב עולה ירו או אריה ואם תבין סוד ירו תבין סוד ירושלים כי יסוד ירו כשהוא שלם הוא מוכן נושא אמתתו ולפי' [ ולפיכך ] נתיסדה ירושלים לשכינת כבודו וזהו סוד בונה ירושלים יהוה והצרוף יהוה הוא בנין ירושלם וזהו יאמר ירושלים כסא יהוה [ ירמיה ג יז ] ואם תבין סוד צרוף השם המיוחד של עשר אותיות כפשוטן תבין סוד של ירשלם שהוא חסר . תוגרמי , מורו של ר' אברהם אבולעפיה . על שילוב בין שתי דרכי הפירוש הנזכרות ראה : אידל , ר"א אבולעפיה , עמ' 66 . 249-218 ספר גנת אגוז . האנאו שע"ה , דף סב ע"ד . 67 השם היוצא מהפסוקים בשמות יד יט-כא , וראה : רש"י לסוכה מה ע"א , ד"ה 'אני והו _* " . ' כ"י פריס , 770 דף 202 א . ראה בספר תורת האדם , כתבי הרמב"ן , ב , עמי רצח : ' העומד בירושלים שנתלבש ופרשו רוח הקודש ומלאכות נבואה בחפץ עליון . ' שיטה זו אופיינית לרי יוסף גיקטילה ולדי אברהם אבולעפיה , ומקורה בחוג מקובלים שהיה קיים בספרד באמצע המאה הי"ג ואשר אחד ממייסדיו היה ר' ברוך העיר החרבה שלמטה קשורה היא עם ירושלים של מעלה , ואף על פי כן היא שער השמים , דהיינו היא הפתח לעולם הספירות . ' הדגשה זו של חיבור מהותי בין העולם התחתון והאלוהות , העובר דרך ירושלים של מטה , השאירה את חשיבותה של העיר בתוך מערכת המחשבה הקבלית , שהשכילה לשלב שילוב הדוק בין שני המישורים הנזכרים .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר