פרק שלישי גיאו־אתנוגראפיה של ירושלים הצלבנית

עמוד:148

נמצא בתקופה הצלבנית שוק העופות והדגים של העיר , וכמו כן שוק הגבינות והציפורים . ' " מערבה משם נמצא שוק הצורפים הסוריים ( שהתקיים כאן גם בתקופה הממלוכית . ( ליד החלפנים הלטיניים נמכרו כפות התמרים שהיו עולי הרגל מביאים אתם בשובם לאירופה . כפות התמרים היו לסמל העולים לרגל לירושלים , 57 כמו הקונכיות של העולים לרגל לסנטיאגו דה קומפוסטלה שבספרד . מפה גם השם _'פאלמר' '* a & v _^ שציין בכמה משפות אירופה את העולים לרגל לירושלים . שונים ממערך השווקים המרכזיים הללו בהיקפם ובמטרותיהם היו השווקים _שבאיזור מצודת העיר . לצפון המצודה , במעלה מגדל טאנקרד , נמצא שוק התבואה הגדול , שהיה בוודאי סיטוני ומכר לתושבי העיר חיטה ושעורה ™ . הפריווילגיה של המלך כאלדוין השני , ששחררה מיצרכים אלה ממכס כשנת , 1120 בוודאי היתה מכוונת לביטול תשלומים בשער יפו במעבר לשוק חיוני זה של העיר . שוק אחר , שמילא תפקיד חיוני באספקת מיצרכי מזון , היה ממוקם על פי הנתונים הטופוגראפיים של השטח במורד רחוב הגיא , לאחר הצטלבותו עם רחוב דויד . כאן נמצאו האטליזים של העיר ומקום מימכר הבשר" ( שוק בשר החזיר נמצא _בקירבת שוק התבואות , ליד המצודה 61 . ( בתקופה הצלבנית לא הצטלב רחוב הגיא עם רחוב המקדש ( המשך רחוב דויד ) ממש , אלא עבר מתחתיו . מעל למקום ההצטלבות נמצא גשר , שעליו היתה בנויה גם כנסיית סן ז'יל " . ( St . Gilies ) מיקום האטליזים קבע את מיקומם של מקצועות הקשורים בבתי המטבחיים , כגון הפרוונים ופושטי העורות , ולבסוף שוק הבהמות , כולם במורד רחוב הגיא עד יציאתו בפשפש הבורסקאים ( שער האשפות 63 . ( אין ספק שמיקומם של שווקים ומרכזי מלאכה ומסחר אלה היה קשור בעובדה שהגשמים אפשרו ניקוי , לפחות עונתי , של מקומות אלה . יתר על כן , הפרוונים והבורסקאים יכלו לשפוך כאן לאורך רחוב הגיא את כל הזוהמה שהיתה קשורה במלאכתם , וזו מצאה את דרכה אל מחוץ לחומות העיר . מספר בתי קברות שימשו את האוכלוסייה , ואין אנו יודעים אם היו משותפים לכל העדות הנוצריות . מתקבל על הדעת שלכל עדה היה בית קברות משלה , מכיוון שסדרי הקבורה והפולחן היו שונים מעדה לעדה . אולם התיעוד הקיים נוגע לאוכלוסיית הפראנקים בלבד . מקום מיוחד תפס בית קברות למרגלות החומה המזרחית של העיר , שם נקברו מי שנפלו בכיבוש העיר בשנת . 1099 _י י' בית הקברות הגדול נמצא בשטח התפוס כיום על ידי בריכת ממילא , והוא הוא מקור האגדה על 'מערת האריה' שבמקום . על פי סיפור זה , שאינו אלא גלגול של מסורת ביזאנטית , נמצאו במקום גוויות המרטירים שנהרגו בפלישה הפרסית של שנת . 614 לפי המסופר באו עובדי * ארנול , תיאור , ה , עמי 57 . 35-33 שם , שם . 58 שם , שם . _™ הפריווילגיה המבטלת מכסים על מיצרכי מזון ניתנה ביוזמת הפטריארךוכמורתירושלים ; רגסטה , מס י . Ro 7 iere , _Carmiain ? , No . 45 ; 91 שטח זה נקרא עוד במאה _הי"ט 'שוק הגרעינים , ' הוא סוק אלבד'אר ; ונסן אבל , ירושלים החדשה , עמ' . 953 ירקות ופירות נמכרו בחפיר הסמוך למצודה . ראה צילום משנת 1905 אצל א' שילר ( עורך , _< צילומי ירושלים הראשונים , העיר העתיקה , ירושלים , 1978 עמ' _" ' . 61 ארנול , תיאור , יא , עמ' . 38 בשטח זה נמצאה המאפייה של כנסיית הקבר ; ' 331 Roziere , Cartulah e , No . 185 , p . רגסטה , מס' porcharia patriarchalis : 431 נ 6 ארנול , תיאור , יא , עמ' . 38 י 6 רחוב הבורסקאים נזכר גם בהקשר לרכוש כנסיית הקבר . הרובע נקרא ; la Tannene ראה ; 185 Roziere , . י 1 _א ? , Canulairc . למקום פושטי העורות , בסביבת _n BocheHa ( ראה לעיל , הערה , ( 60 ראה : רגסטה , מס' 535 ( בשנת , ( 1175 שם מופיע השם 64 . excorticatio Regis ראה : פראוור , הצלבנים , עמ' , 186 ושם פרטים בבליוגראפיים .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר