התקופה הצלבנית

עמוד:91

מאוחרות יותר " * . מספר חדרים מאותו מבנה נותרו מן התקופה הצלבנית , ביניהם המבנה המשמש כיום לתפילה ואשר היה כנראה הךפקטוריום = ) אולם האוכל ) של המנזר . מדרום למנזר נותרו בשטח קבוצות של אומנות , המגיעות עד לרחוב דויד . נראה שזהו שוק העופות המתואר במקורות השונים . חלק גדול מן האיזור שממערב לקבוצת מבנים זו לא נשתמר , אך מן התוכנית של שיק נראה ששום רחוב לא חצה את שורת האומנות , כפי שעושה היום רחוב המוריסתאן . לאורך הצלע המערבית עבר כנראה רחוב , שדמה בקטעו הצפוני למסלול הרחוב דהיום אך פנה מערבה לעבר רחוב הפטריארך ולא הגיע לרחוב דויד . השוק ברחוב דויד המשיך , אפוא , למלוא אורכו , עד רחוב הפטריארך ו שוק זה היה הגבול הדרומי של כנסיית יוחנן המטביל והמנזר הצמוד לה . הגבול הצפוני של המנזר והכנסייה היה הרחוב הנזכר . בחלק הצפוני מערבי של איזור המוריסתאן בולטת במבנה המסיבי שלה כנסיית מרים הגדולה . בדיונים דלעיל הועלה הקושי שבאיתור מבנה זה , הואיל ובמקום זה או קרוב לו עמדה בתקופה הקדם צלכנית כנסיית מרים הלטינית ; ומסתבר ששמה הועבר בתקופה הצלבנית אל כנסייה שעמדה הלאה למזרח " . בתקופה הקדם צלבנית נקרא המכלול כולו על שמו של יוחנן החסיד , והיתה בו אף קפלה על שמו ; נראה כי משהורחב המכלול הפך פטרונו להיות יוחנן המטביל . כנסיית מרים הגדולה היתה מפוארת ביותר , כפי שמעידים שרידי עיטוריה המצויים כיום במוזיאון הפטריארכיה היוונית האורתודוקסית ; ואילו ידיעותינו על כנסיית מרים הלטינית ועיטוריה מעטות יותר . 151 לכנסיית מרים הגדולה היה נארתקס נרחב וכנראה גם מגדל פעמונים בפינתה הדרומית מערבית . מן הנארתקס היה מעבר אל אולם ארוך ( כמעט 50 מ , ( ' שבו שכן בוודאי בית החולים , שיכול היה , לדברי המקורות , לאכסן עד 2 , 000 חולים . " מצפון לכנסייה המערבית ומצפון מזרח לאולם הענקי מצויה מערכת נוספת של מבנים , שהבנתם קשה . נראה שמכאן היתה הכניסה לבית החולים , מול כנסיית הקבר . '" מלבד המסגד העומד היום בתוך קטע של מבני בית החולים , נותר במקום בסיסו של צריח צלבני שהיה מוכר במאה שעברה , ללא כל סיבה ברורה , בכנסיית פטרוס הקדוש . 154 הצריח , 148 וורן קונדר , עמ' . 255 149 פרשה זו מתוארת אצל הרטמן ( לעיל , הערה , ( 125 עמ' . 66 150 כבר זיוולף , עמ' , 67 קורא למבנה 'מנזר יוחנן המטביל ; ' וכן ויליאם מצור יח , . 5 151 : ו' צפיריס , מוזאון הפטריארכיה היוונית אורתודוקסית בירושלים , ירושלים , 1985 עמ' יז וצילומים בעמ' . 41 , 40 לצילום חלק מהמימצאים בכנסיית מרים הגדולה ראה : ונסן אבל לוח . lxxxvi 1 : 5-8 וראה , למשל , כותרת מכנסיית יוחנן המטביל : שם , לוח ; _riio _?^ _Vvrrrvnn , lxxxiX : 8 הדומים של כנסייה זו . מהעיטורים של כנסיית מרים הלטינית לא נותר , כאמור , הרבה מלבד השער הצפוני — טובלר , א , עמ' , 408 לוח . iv וכן שתי כותרות : _ונסן אבל , לוח lxxxv 11 : 3-4 152 לדברי יוחנן מווירצבורג , טו , שתיאורו מתאשר על ידי _תיאודוריך , יג , המדבר על אל ף מיטות ; והרי ידוע לנו כי בבית החולים ההוספיטאלרי שכבו שני חולים כמיטה אחת — כך אף מתואר בחותמות של המסדר . לדברי בנימין מטודילה 'שם ינוחו כל החולים הבאים שם ונותנים להם כל ספוקם בחייהם ובמותם . ' י- ' מג'יר אלדין , עמ' , 165 מתאר את רחוב התמרים , אלדרכאה בשפתו , ומוסר שהרחוב הוביל הן לכנסיית הקבר הקדוש והן לבית החולים שלצלאדו אלדין ; בית חולים זה הוא יו _ןו אלדרכאה . המזוהה על ידו במקום אחר עם בית החולים של ההוספיטאלרים . נראה ששרידי חלק כלשהו של בית החולים קיימים עד היום במסגד עמר , אך הואיל ומסגד עמר ההיסטורי לא היה כאן ( ראה : בהט , המערך הפיסי , עמ' , ( 48-47 הרי שהשם 'מסגד עמר' מאוחר לתקופה הצלבנית ( פרשה זו נידונה באריכות אצל rao , 11 ( 1898 ) , pp . 302-362 c / 1 . ciermont-Ganneau , ובמיוחד עמ' 338 ואילך . כמו כן ראה : mndpv , 1891 , pp . 70-78 im ונסן אבל , עמ' 954 הערה \\\\ Comte de Forbin , ; 2 . וין 117 , . ק . Voyagedansle Levant , Paris 1819 , על הקרבה הרבה שבין כנסיית הקבר לבין בניין ההוספיטאלרים ראה גם : ויליאם מצור יח , . 3

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר