אסתר אשל וחנן אשל תאריך התגבשותו של החומש השומרוני לאור המגילות המקראיות מקומראן

עמוד:136

גדולים בין הכתובות ( ראו טבלה . ( יש לציין שעד כה נחשפו בארץ רק בתי כנסת מעטים יחסית מהמאה הראשונה לספירה , וטרם נמצאו בהם כתובות דו לשוניות . לפיכך נראה שהכותרת היוונית שעליה נחקקה הכתובת הראשונה קדומה ללא ספק לכתובות האחרות , אך אין לקבל את ההנחה שכתובת זו נחקקה במאה הראשונה לספירה . נראה יותר שהכתובת נחקקה לאחר מרד בר כוכבא , כאשר שומרונים התיישבו באמאוס . אם נניח שארבע הכתובות שנתגלו באמאוס מקורן בבית כנסת שומרוני אחד שנבנה באתר , הרי עלינו גם להניח שהכתובת הראשונה נכתבה במאה השנייה לספירה — קודם שנתגבש ה'כתב השומרוני' האופייני למאה השלישית לספירה , וקודם שנכתבו הכתובות האחרות . ברם דומה שהכתובות השומרוניות שימשו במזוזות , ולכן ניתן להניח שהכתובות מאמאוס מקורן בבתים פרטיים שונים , ואין צורך להניח שארבע הכתובות מקורן באותו בית כנסת . הכתובת הראשונה קדומה לשלוש האחרות . ניתוח הכתב של הכתובת הראשונה מעיד שאין זה נכון שהכתובת מאמאוס דומה יותר לכתב של מטבעות המרד הגדול מאשר לכתב שעל מטבעות מרד בר כוכבא . דומה שהממצאים האפיגרפיים שפורסמו בשני העשורים האחרונים מעידים , שהכתב העברי המתועד בכתובות שמקורן באזור שומרון , או שיוחסו לשומרונים — כדוגמת הבולה של [ ' יהו בן סנבלט' שנתגלתה בוואדי דליה , הכתובות מהר גריזים והכתובת הראשונה מאמאוס — אינו שונה מהכתב העברי המתועד בכתובות יהודיות מאותה תקופה . הכתב של הבולה מוואדי דליה זהה לכתב שעל הבולות היהודיות שפרסם 51 אביגד , הכתובת מאמאוס דומה למטבעות יהודיים מתקופת המרד הגדול ומרד בר כוכבא . ואילו 'הכתב השומרוני , ' המתועד בכתובות השומרוניות שנחקקו החל מן המאה השלישית לספירה וכן בכתבי היד של החומש השומרוני , הוא התפתחות מכתב עברי שרווח בין יהודים במאה הראשונה לספירה . ניתן להבחין בשורשיו של הכתב השומרוני בשתי מגילות שנמצאו בקומראן . הראשונה , lQPaleoLev הכתובה בכתב עברי ועל כן קשה לתארכה במדויק והוצע לתארכה לתקופה החשמונאית ; 47 ראו 48 Synagogue inLale Antiquity , Philadelphia 1987 . pp . 7-31 L . I . Levine , The Second Temple Synagogue : The Formative Years ' , L . I . Levine , ( ed . ) . The גי אלק , תולדות היהודים בא ^ ישראל כתקופת המשנה והתלמוד , ב , תל אביכ תשט"ז , עמ' 49 . 251-248 ראו נוה , לעיל , הערה 50 . 45 האת בניגוד לפורביס ( לעיל , הערה , ( 37 עמ' . 28-22 הבי"ת והרי"ש בכתובת הראשונה מאמאוס דומות לכתב שעל גבי מטבעות מרד בר כוכבא , הוי"ו והכ"ף דומות לאותיות שעל גבי מטבעות המרד הגדול , אך השי"ן דומה למטבעות מרד כר כוכבא . כיוון שאין אפשרות להבחי ן במ '' ם , למ '' ד ועי"ן בין מטבעות המרד הגדול למטבעות מרד בר כוכבא , אין לקבוע בפסקנות שהאותיות בכתובת הראשונה מאמאוס הן התפתחות מהכתב שנהג בסוף ימי בית שני ולא מהכתב שנהג בתקופת מרד בר כוכבא ; לצורך תיארוך הכתובות , דווקא הצורות המאוחרות הן החשובות . 51 ראו נ' אביגד , בולות וחותמות מתוך ארכיון ממלכתי מימי שיבת ציון ( קדם , , ( 4 ירושלים תשל"ו . 52 ראו פורביס ( לעיל , הערה , ( 37 עמ' 53 . 23 ראו 54 D . Barthelemy & J . T . Milik . Qumran Cave I ( DJD , 1 ) . Oxford 1955 , pp . 5 1-54 . pi . 8-9 ראו Paleo-Hebrew Scripts in the Hasmonean Age ' . BASOR , 175 ( 1964 ) . p . 41 RS . Hanson ,

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר