דניאל שוורץ על כמה פפירוסים - מקורותיו של יוסף בן־מתתיהו והכרונולוגיה שלו לתקופה הפרסית

עמוד:114

אלכסנדר ויוחנן כוהן גדול כמה עשרות שנים קודם לכן , שיקם לאחרונה את האמון גם בתאריך שיוספוס קבע לנישואי התערובת . אולם כפי שכתב מווינקל בנספח זנוח לכרך שהופיע שנה לפני מותו , דומה כי העניין אינו כה פשוט : אם אכן חי סנבלט כלשהו בימי אלכסנדר ויוחנן כלשהו בדור שלפניו , אין הדבר חייב לשכנענו שיוספוס צדק . הוא עשוי , באותה מידה , להסביר לנו כיצד קרה שיוספוס טעה . דוגמה מימינו אנו תמחיש זאת . לפני שנים אחדות הביאני נתיב צדדי של מחקר לגלות , כי בסוף המאה ה 19 ובתחילת המאה ה 20 היו שני יהודים ששמם יונס באנדי שגרו מרחק קילומטרים אחדים איש מרעהו , כתבו באותה לשון ובנושאים דומים ושנות חייהם היו זהות כמעט . יונס ה' באנדי חי בשנים , 1927-1860 ואילו יונס מ' באנדי חי בשנים . 1929-1862 ואם לא די בזה , הרי שהבאנדי השני נמנע בדרך כלל מלציין את האות הראשונה של שמו השני , כך שבצד חיבורים אחדים שכתב 'יונס ה' באנדי' ישנם גם רבים שכתב 'יונס באנדי . ' לכן גם בדורנו , המשופע בעודף תיעוד , אין זה מפתיע כי אפילו ספרנים מנוסים עשו את השניים לאחד כששרבבו בקפדנות את האות השגויה ( ה' במקום מ ( ' לשמו של באנרי הצעיר . אם אפוא נגלה עתה קטלוג של ספרייה כלשהי המייחס פרסום מסוים ליונס ה' באנדי נהיה חייבים לברר , אם הה"א אכן נמצאה במקור אמין ( למשל : עמוד שער , הקדמה , ( או אם , בעת שהוסיף הספרן את האות ה"א , הוא היה לפחות מודע לעובדה , כי היו שני יונס באנדי . אם כך הדבר , נוכל להניח , כי הייתה לו סיבה טובה כלשהי לייחס את החיבור ליונס ה' ולא ליונס מ . ' אם לאו — לאו . בדומה לכך : אם יודעים אנחנו כעת , כי היו שני כוהנים גדולים ששמם יוחנן ושני אנשים ששמם סנבלט , ומוצאים כי יוספוס מספר סיפורים על אנשים הנושאים שמות אלה וממקמם בזמנו של הזוג האחרון , עלינו לתהות האם מצא את התיארוך במקורותיו , או שלפחות היה מודע לכך כי היו שני זוגות כאלה . מן האפשרות השנייה , שיוספוס ידע כי היו שני אנשים ששמם יוחנן ושניים ששמם סנבלט , אפשר על נקלה להתעלם ; אין 20 ראי . S . Mowinckel , Studien zu dem Buche Ezra-Nehemia , II , Oslo 1964 , p . 126 גם שליט , שהיה אחד מגדולי חוקרי יוספוס שבדור הקודם , השתמש בפירוש בטקסטים של ואדי דליה כדי להסביר כיצד טעה יוספוס . ראו : . A . Schalit , Konig Hewdes , Berlin 1969 , p . 495 , nn . 46-48 ונראה שלכך מתכוונת גם סדרת השאלות שהעמיד A . Momigliano , 'Flavius Josephus and Alexander ' s Visit to . classic ! e del mondo antico , Roma 1984 , p . 322 , n . 6 ) Jerusalem' , /!// fre / , n . s . iaeam 57 ( 1979 ) , p . 43 , n . 6 ( = idem , Settimo contribute alia storia degli studi לעומת זאת נראה שיש לדחות את תגובת היתר של קוגינס , ( RJ . Coggins , Samaritans and Jews , Atlanta 1975 , pp . 95-97 ) שלפיה — למרות הטקסטים מוואדי דליה — עלינו לדחות את סיפורו של יוספוס מכול וכול בשל טבעו הפולמוסי וזיקתו לאגדות אלכסנדר . יש ככוחה של ביקורת מקורות לבור את המוץ מן הבר . 21 באשר לסעי ף זה , ראו ד' שותץ , 'יונס באנדי — שמותיהם , שנות חייהם וחיבוריהם , ' קרית ספר , נח ( תשמ '' ג , ( עמ' . 418-417 22 חברי פרופ' יהושע שוורץ ( שנולד במדינת ניו יורק באותה שנה שבה נולדתי אני שם , למד באותו חוג באוניברסיטה העברית שאני למדתי בו , באותן שנים , קיבל אותו תואר , ומלמד באוניברסיטת בר אילן באותו תחום שבו אני מלמד באוניברסיטה העברית , ( הפנני לספר המפרט וממחיש בעיות נוספות ממי ן זה . E . A . Wrigley ( ed . ) , Identifying People in the Past , London 1973 . ראו לדוגמה שם , עמ' , ( D . Herlihy ) 50-47 ועמ' . ( I . Winchester ) 132-130

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר