דניאל שוורץ על כמה פפירוסים - מקורותיו של יוסף בן־מתתיהו והכרונולוגיה שלו לתקופה הפרסית

עמוד:111

הכרה זו , המקובלת עלינו , ערערה את אי הרצון לשקול את האפשרות , כי מאורע כה לא אורתודוקסי כנישואי תערובת של כוהן גדול היה יכול להתרחש פעמים רבות יותר מן המינימום המוחלט שדורשים המקורות : פעם אחת ויחידה . שנית עלינו להזכיר כי להכרה זו הצטרפו עדויות מקומראן על התפתחותו של נוסח המקרא , וכן ממצאים ארכאולוגיים שבהר גריזים , אשר יצרו הסכמה כללית , כי את זמן הקרע שבין היהודים לשומרונים יש לאחר מן התקופה הפרסית לתקופה ההלניסטית , או אף לימי החשמונאים . גם עובדה זו מפחיתה את אי הסבירות של נישואי תערובת בין ירושלמים לבין בנות שומרון בתקופה הפרסית . ההתפתחות הכללית האחרונה שלאחר מלחמת העולם השנייה , שברצוננו להזכיר כאן , היא השם הרע שדבק בביקורת המקורות . בדומה למה שאירע ביחס למקרא ולברית החדשה , כך גם ביחס להיסטוריונים הקלסיים ויוספוס בכללם , משתררת מידה ניכרת של סלידה מביקורת המקורות , שבה עסקו p ! M בעיקר בגרמניה . אך כפי שניווכח , דווקא ביקורת המקורות היא ענף המחקר העשוי להציג את הנימוק החזק ביותר כנגד ההנחה , כי שני הסיפורים על נישואי תערובת עוסקים בשני מאורעות נפרדים . מכל מקום , על רקע התפתחויות כלליות אלה אין להתפלא , כי גילוים של חותם וקטע פפירוס בשנת 1962 בוואדי דליה אשר מצפון ליריחו — המעידים על קיומו של סנבלט Mew Testament Studies , 7 ( 1960-1961 ) , pp . 347-360 Civilization , New York 1956 , pp . 67-8 1 ; idem , 'The Dead Sea Sect in Relation to Ancient Judaism' , לביטוי החלטי ביותר של הדעה הקודמת , אשר שללה את אפשרות קיומו של מקרה אחר של נישואי תערובת מעין אלה בעידן האורתודוקסיה ששלטה לאחר עזרא ונחמיה , דאו האירוניה המדד , של וילריך : der makkabdischen Erhebung , Gottingen 1 895 , p . 7 H . Wiiinch , Juden und Griechen vor 14 במאמר זה אני מוצא עצמי בעמדה שנקטתי במאמר אחר Josephus and Nicolaus d . r . Schwartz , . on the Pharisees ' , 70 uma // or the Studyof Judaism , 14 ( 1983 ) , pp . 157-171 לאמור , ספקותיי אינם נוגעים לשאלה אם דוב יהודי התקופה היו אז לא היו 'אורתודוקסים , ' כי אם לשאלת הזיקה שבין שאלה זו לבין ניתוח דברי יוספוס . נקודה זו יש להדגיש לאור סקירת הנושא בידי גודבלט ; / or the Studyof Judaism , 20 ( 1989 ) , pp . 12-30 Goodblatt . 'The Place of the Pharisees in First Century Judaism : The State of the Debate ' , Journal D . במיוחד עמ' . 26-18 15 דאו : י' מק , 'גריזים , הר , ' האנציקלופדיה החדשה לחפירות ארכיאולוגיות בא ^ ישדאל , א , עמ' . of Oriental Research ( 1900-1975 ) , Cambridge , MA 1979 , pp . 159-162 ( ed . ) , Symposia Celebrating the Seventy-fifth Anniversaryof the Foundingof the American Schools E . F . Campbell , Jr ., 'Jewish Shrinesof the Hellenistic and Persian Periods' , F . M . Cross ; 353-351 אשר לעדויות בדבר נוסח המקרא , ראו בפרק הראשק של : Samaritan Sect , Cambridge , MA 1 968 J . D . Purvis , The Samaritan Pentateuch and the Originof the 16 ראו Source on Agrippa IV , JQR , 72 KATA TOYTON TON KAIPON : Josephus . ( 1981 / 82 ) , pp . 244-245 DR . Schwartz , להערות וביבליוגרפיה לגבי המגמה ששררה לאחר מלחמת העולם השנייה בחקר הברית החדשה , לעבוד ממחקר היסטורי וביקורת מקורות ל'ביקורת קומפוזיציה' כוללנית יותד , ראו . 1 989 , pp . 3-4 G . Liidemann , Early Christianity According to the Tradition in Acts : A Commentary , London למעשה התחילה התפתחות זו עוד בין שתי מלחמות העולם ; ראו Studies inthe Jewish Backgroundof the Christianity . Tubingen 1992 , pp . 262-265 dr . Schwartz ,

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר