הקדמה

עמוד:1

הקדמה מאז שיצחק בן צבי ז"ל פרסם בשנת תרצ"ה את 'ספר השומרונים' — שעסק בתולדותיהם , מושבותיהם , דתם וספרותם של השומרונים — לא פורסם כל חיבור עברי העוסק בחקר השומרונים ובחידושים שנתבררו בעשרות השנים האחרונות . הספר שלפנינו מנסה להשלים את החסר . שלא כמפעל היחיד של בן צבי , לא יכול היום חוקר יחיד להקיף את הנושאים הנוגעים בתולדות השומרונים , מאז חורבן שומרון בשנת 722 לפנה"ס ועד ימינו ; ואכן , שלושים המאמרים בקובץ שלפנינו נכתבו בידי עשרים ושמונה חוקרים שונים , מהארץ והתפוצות . הספר מחולק לארבעה שערים . השער הראשון , ובו שישה מאמרים , עוסק באזור השומרון בתקופות האשורית , הבבלית והפרסית . לאחר חורבן ממלכת ישראל , ב 720 לפנה"ס , נותרו באזור השומרון ישראלים רבים שלא הוגלו על ידי סרגון השני מלך אשור . עליהם נוספו אנשים ממסופוטמיה , מעילם ומערב , שהובלו אל העיר שומרון על ידי מלכי אשור . במהלך הזמן ניטשטש ההבדל בין קבוצות אלו , וסביב העיר שומרון נתגבשה קבוצה אתנית שרובה הגדול האמין באלוהי ישראל , ומתוכה קמה העדה השומרונית . ממצאים חדשים ( כלי חרס ומטבעות רבים , ( שנתגלו לאחרונה בחפירות שנערכות במרכז הדתי של בני העדה השומרונית , מעידים שהאתר המקודש על פסגת הר גריזים הוקם בתקופה הפרסית . לדעת א' שטרן , אפשר שמספר ממצאים ארכיטקטוניים בהר גריזים ( שטרם פורסמו ) זמנם מהמאה השביעית לפנה"ס , כלומר הם הובאו למקום עוד בתקופה האשורית , שבה הגיעו ראשוני הגולים לשומרון . דומה שממצאים אלו מקורם במרכז פולחני שהוקם בהר גריזים סמוך להגעתם של הגולים ארצה . ש' טלמון , במאמר הראשון בקובץ , מסכם את העדות המקראית על השומרונים . הוא מצביע על המורכבות של פרק יז במלכים ב , ועל תפיסתו החד צדדית של מחבר המסורת בדבר 'גרי האריות : ' סופר זה טען שכל אנשי ישראל גלו , ובשטחי ממלכת ישראל לשעבר היו אך רק גולים שהובלו לאזור על ידי האשורים , וכי גולים אלו נתגיירו רק לכאורה — בשל האריות שהיו ממיתים אותם . טלמון אף מצביע על כך שבניגוד למסורת זו , אנשי שומרון שלאחר חורבן ממלכת ישראל מוצגים בתיאורים מקראיים אחרים בצורה חיובית בהרבה . מרדכי כדגן במאמרו מעמת את התיאור במלכים ב , יז ובעזרא ד עם התיאור בדברי הימים ב , ל , לא , לד : לפי שני הכתובים הראשונים , תושבי אזור השומרון לאחר נפילת ממלכת ישראל היו גולים לא ישראלים שהובלו לאזור על ידי האשורים ; ואילו לפי דברי הימים ב , היו תושבי הצפון ישראלים לכל דבר , והיה צורך לעודד אותם להשתתף בפולחן בירושלים . ישראל אפעל סוקר את אזכורם של השומרונים במקורות האשוריים . המושג 'שומרונים' ציין במקורות האשוריים מספר קבוצות של אנשים : ישראלים שנלקחו לגלות על ידי האשורים ; ישראלים שנותרו בתחומי ממלכת ישראל גם לאחר חורבנה ; וגולים שהובלו

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר