הקדמה

עמוד:8

האינסטלטור , 119871 ובעוד אין סוף סרטי עלילה ארוכים , סרטי עלילה קצרים , דרמות טלוויזיה , מוצרי קולנוע , וכמובן גם ספרים , ספרי ילדים ומחזות אחרים , שנוצרו בתל אביב ומחוצה לה החל מיום הקמתה ועד לימינו אנו . הסרטים שעליהם נבחר להרחיב את הדיבור בספר זה מהווים את חוט השידרה של תפיסת ה"אני" הישראלית בשלושים השנה האחרונות , מאחר שהם מגדירים את "גבולות" הקיום האזרחי הישראלי בכלל , ובעידן הפוסט הירואי בפרט ( מציצים ;( את "המותר והאסור" ביחסו של הישראלי למצב הקיומי ביטחוני שבו הוא נתון ( בלוז לחופש הגרול \ לא שם זין , ( את מהותו , תכניו ותכונותיו של "מרחב המחיה" של השכבות החלשות בארץ ( נורית ונגזרותיו ;( ובחשבון מצטבר , את מרכיביו העיקריים של "קוקטייל הקיום" הישראלי . היוצרים הנבחרים , ובמיוחד שלושה מביניהם ( לוין , שבתאי , זוהר , ( נבחרו בזכות היותם היוצרים הבולטים ביותר ( לפחות לדעת כותב שורות אלה ) בתחום התיאטרון , הספרות והקולנוע הישראליים של שלושים השנה האחרונות . אמנם קביעה זו נראית יותר טבעית ומוסכמת לגבי לוין ( שעל היותו היוצר התיאטרלי הבולט ביותר אין כמעט מחלוקות , ( ויותר שנויה במחלוקת לגבי זוהר ( שפרש "בלא עת" מחיי יצירה פעילים ) או שבתאי ( שפרש "בטרם עת" מחיי העולם הזה תוך שהוא מותיר אחריו רק יצירות מועטות ;( אכל בספר זה אנסה להוכיח כי מיעוט והעדר המשכיות יצירתית מצד השניים האחרונים אינם מונעים מהם להישאר שני היוצרים הבולטים בתחומם גם בשנים האחרונות . קו נוסף משותף לכל הסרטים והיוצרים הנמצאים במרכז הספר הוא העובדה כי כולם ( חוץ מטייל / של ג'ורג' עובדיה , ותכניות הטלוויזיה העכשוויות שאליהן הוא מושווה ) שייכים לאליטות של החברה הישראלית , שעיצבו את ה"סטרוקטורה ( תבנית ) האינטלקטואלית ( מחשבתית ) הדומיננטית ( שלטת " ( במשך שנים רבות . האופן שבו השפיעה תבנית זו על תפיסת המציאות הישראלית בתחומים שונים יהווה את עמוד התווך של רבים מהמאמרים בספר . אלה ישובו ויחזרו פעמים בגלוי ופעמים באופן סמוי , אל מספר תיאורטיקנים מרכזיים בתחומי חקר התרבות ( למשל גולדמן או בורדיה , ( תפקידים ותפקודים של האמנות ( לוקאץ , ' מרכוזה , קרייטלר

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר