בין החומות

עמוד:10

והמתבטלים סרו ללגום ספל קפה בבית-הקפה . אחרי-הצהרים הורגשה תנועת החוזרים מעבודתם מחוץ לחומות . חנויות מספר נסגרו וילדים משחקים הצטרפו להמולה . ובין הערביים היה רוב רובן של החנויות נסגר , החמורים נעלמה הרוכלים הסתלקו ורעש הילדים פסק עם שובם לביתם . בתי הקפה התמלאו אז עד אפס מקום — משחקי דומינו , דמקה' שש-בש , טבלת גולות , ביליארד , מעשני נרגילות וחובבי-קפה . הקשישים היו פונים לישיבה בצותא של יהודים וערבים בבית הקפה לפי הנוסח הערבי , והצעירים — לבית הקפה המזרחי , המודרני . פנסי חשמל נדלקו בפינות הרחובות ולאורם התרכזו חבורות צעירים וצעירות . לעתים הפיצו הפנסים אורם על החבורות כשאנשיהן חוזים או משתתפים בפועל בתגרות ידים שפרצו לרוב כתוצאה מהתגרותו של ערבי בבנות . הנוער הצעיר' שחונך ברובו ברוח ארץ ישראל העובדת והחלוצית' בילה חלק רב מזמנו במועדוני נוער , בטיולי החבורות ברחובות הרובע ובשוטטות ערב בירושלים . הקשר עם ירושלים החדשה קוים בקו אבטובוסים מספר " 2 " של חברת "המקשר" ובו פעלו רק אבטובוסים קטנטנים שנאלצו לעבור בסימטאות הרובע הארמני . מירושלים החדשה נראו רק הגגות הגבוהים ביותר ברובע — של "החורבה , " של "ניסן-ב"ק" ושל "בית התריסים הירוקים . " המוסדות הציבוריים היו בראש ובראשונה בתי הכנסת הרבים . בתי-הכנסת והישיבות היו עתיקים מאוד לרוב וגדושים ספרים . אחדים מהם התפרסמו בתפארתם , או בגלל סגולות מיוחדות שייחסו להם . במרכז הרובע היו ארבעה בתי בנסת של עדות המזרח צמודים בגוש אחד , אשר להם ייחסו סגולות כאלה . על בית הכנסת " יוחנן בן-זכאי" של עדות המורח סיפרו כי התנא התפלל בו לפני צאתו אל מחנהו של טיטום לבקש ממנו על יבנה וחכמיה . בבית בנםת זה היו מכתירים את ה"ראשון לציון , " הרב הראשי הספרדי . על אדן חלונו של בית הכנסת היה מונח שופר ובסמוך לו כד שמן זית . זהיו מספרים כי השופר נשתמר משופרות המקדש , וגם כד השמן נותר מבית המקדש וכאשר יופיע המשיח יתקע בשופר זה ומשמן זה ידליק את אש התמיד במנורת הקודש . בבית-כנסת סמוך לו , בית

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר