ראשית המסחר המודרני וההתאגדות המקצועית

עמוד:557

קרוסין , הבוער ללא ריח ופיח , להבתו חזקה ומחירו זול לאין ערוך משמנים אחרים . התחיל ניצול מזורז של בארות הנפט , לעת עתה למטרה אחת בלבד — ייצור שמן למאור . לארץ ישראל התחילו להביא את הנפט המזוקק בכמויות קטנות , החל ב 866 / 7 ו , והכמות הלכה וגדלה בשנות ה 70 וה . 80 ברבע באחרון של המאה כבר השתמשו תושבי הערים בבתיהם בנפט בלבד . התפשטות השימוש בנפט כדל ק למאור גרמה לכך , שהעיריות — תחילה בירושלים , ואחריה גם ביפו — הציבו ברחובות עמודים עם פנסים , ומינו 'פנסאים' שמתפקידם להדליק אח הפנסים מדי ערב . גם בבמה שבונות יהודיות , בגון ב'מאה שערים , ' הונהגה תאורה ציבורית . על סף המאה ה 20 הופיעו ה'לוקסים' הראשונים , אך עד הכיבוש הבריטי היו 'לוקסים' גדולים רק בבתי קפה מרכזיים ו'מוררניים' ביותר . התפתחות המלאכה והמסחר בירושלים הביאה עמה גם את ראשית ההתאגדות המקצועית של יהורי ירושלים . ניסיון ראשון להתאגדות מקצועית כבר נעשה בירושלים זמן רב לפני העלייה הראשונה ; האגודה כונתה 'פועלי צדק , ' אך איננו יודעים עליה הרבה "י . בשנות ה 80 החלו גם סוחרי ירושלים להתארגן באגורה מקצועית . העיתון 'חבצלת' מספר לנו בשנת תרמ"ה על הקמת חברת 'החיל והחוסן בירושלים ( חברת בית ישראל . ( ' זוהי חברה של סוחרי ירושלים , שמטרתה להקים בירושלים בית מסחר גדול ולאסוף אליו את המוכשרים בעמנו לכל עסק ומסחר . הוועד ימנה 10 אנשים המנוסים בניהול משא ומתן . ייסוד 'החיל והחוסן' נתן , כנראה , דחיפה לייסוד חברת יבית ישראל לפיתוח המסחר . מחברת 'החיל והחוסן' לא יצא שום דבר מעשי , וגם על פעילות יבית ישראל' לא ידוע הרבה . '" אך בהקמת חברות אלו יש בכל אופן משום אבן ציון בהתפתחות ההתאגדות המקצועית היהודית בעיר . העיתון 'הצבי' מוסר ב 885 ו , כי שבועיים לפני כן אירגנו הסוחרים בירושלים כעין בורסה ! ' הם התאספו כדי למכור ולקנות סחורות שונות וגם בדי להחליף כספים ו 'נקוה כי הדבר החרש הזה יחיה מעט את המסחר בירושלים . '"' ב 1893 שוב חוזר העיתון לעניין ה'בורסה' בירושלים , בספרו שרוצים להקים מעין שוק — ? בורסה' — שבו ייפגשו סוחרים וקונים ויסכמו עסקות . יש צורך ברשיון ממשלתי . למקום המתאים חושבים את בית הקהוה שמחוץ לשער יפו . ' לתרנ"ז 897 ) ו ) מוסר דוד ילין על הקמת חברת 'בני ישראל ? . ' 'תכלית החברה היא להתעסק בתיקון ובסידור כל העניינים שבין ערותינו והממשלה , ושבין אחינו ובני הנכר , והיא אומרת להשתדל גם במינוי עורך דין לאחינו פה , למען יהיה להם מי שיובלו לפנות אליו בבל דין ובכל משפט , ולא תהיה עדת ה' ברצוצת משפט מאין לה מליץ יושר ופתחון פה ... באי החברה לע"ע המה מצעירי סוחרי אחינו מערת הספרדים והאשכנזים יחד . 155 ' ב 1909 כבר מוסר העיתון 'החרות' על הקמת 'לשכוח מסחר' בירושלים . לדברי העיתון אמר ציר אנגליה , בי נפתחה לשכה לפיתוח המסחר בירושלים . 156 . 150 אביצור , יום יום , עמי : 73-70 על המאור בארץ ראה גמ ; לונץ ( קרסל , ( נתיבות , עמי 217 ( מתוך לוח אייי טו-יט , ( ובן אריה , חלק ראשון , עמי . 151 . 45-44 ברסלבסקי . פועלים , עמי . 152 . 140-159 מלאכי , עמ י , 179 המסתמך , בץ היתר , על ה חבצלת , ' תרם"ה , גיליון . 16 בתרל"ד ( 1874 ) נוסדה בירושלים גם חברת פועלי צדקי . אשר מטרתה היתה לארגן עובדים חרדים ואומנים . החברה הכינה 20 תקנות קבועות ( העתקים מצויים בארכיון ההיסטורי של עיריית ירושלים ובביח הספריט הלאו » י . 151 . ( הצבי . כי בתמוז תרמ"ה , שנה ראשונה , גיליון לה , עמי . 154 . 1 שם , ט-ו באב תרנ"נ , שנה תשיעית , גיליון מג , עמי . 155 . 1 ילין , ד , כתבי , א , עמי 88 ( סוכות תרנ"ז . 15 « . ( החרות , יי בתמוז תרס"ט , שנה ראשונה , גיליון יא , עמי . 3

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר