ראשית המסחר המודרני וההתאגדות המקצועית

עמוד:555

חשוב לציין , כי גם בסוף המאה ה 9 ו עדיין לא היה נהוג בירושלים לקנות לחם . בעיר היתה רק מאפייה אחת — של ברמן . אחדים מבתי החולים וממוסדות העזרה לעניים וליתומים היו קונים את הלחם במאפייה וו , אך בררך כלל אפו האנשים את לחמם בעצמם . את החלב סיפקו , בדרך כלל , תושבי הכפרים הערביים . יהודים לא עסקו בגידול צאן ובקר , אך היו הלבנים יהודים , שהלכו לכפרי הסביבה , קנו חלב מהפלאחים וחילקוהו לצרכנים . תוצרת חלב יהודית לא היתה בירושלים בתחילה בכלל , וגם מחוץ לארץ לא הביאו אז חמאה או תוצרת חלב אחרת . בחברון , בצפת ובטבריה עסקו יהודים בייצור גבינה טעימה מאד , והביאוה למכירה לירושלים . כעבור שנים , ובמיוחד עם התפתחותן של המושבות העבריות , החלו במה יהודים בירושלים לעסוק בגידול צאן ובקר . הובאו פרות הולנדיות ואחרות , ורפתות מקומיות סיפקו חלב ותוצרת חלב — שמנת , גבינה וחמאה . עופות וביצים סיפקו הכפרים הערביים , בעיקר מסביבות חברון ועזה . משנתבססו המושבות העבריות ביהודה ובשרון הרחיבו אלו את ענף הלול ואף הן החלו מספקות לירושלים עופות וביצים . תפוחי אדמה לא גדלו בארץ , והיו מייבאים אותם מרוסיה במחיר גבוה . הפרי הזול ביותר בארץ היו תפוחי זהב , ואלה סופקו בשפע גם לשוקי ירושלים . המסחר בארץ ישראל התפתח במיוחד משהחלה ההתיישבות היהודית . הענפים העיקריים היו : יין , הררים , זיתים ושמן זית , שומשומים ושמן שומשום . הסיבות להתפתחות זו היו גידול היישוב היהודי בארץ ישראל , שהגביר את המסחר , ההתיישבות החקלאית והתיירות . בירושלים השפיעה מאד התיירות . היקפה השנתי היה 20 , 000-15 , 000 תיירים — מאנגליה , אמריקה , גרמניה , צרפת ורוסיה , נוצרים , יהודים , וגם מוסלמים . ענף מסחר מיוחד שעסקו בו יהודים היה סחר האתרוגים . מספר על כך גד פרומקין : סוחרי האתרוגים מבני ירושלים , שבתקופת הקיץ היו עוברים ליפו והיו עוסקים שם בענף חשוב זה של סחר הארץ , התחילו חוזרים לבתיהם ( בירושלים ) בחודש אלול , כי אתרוגים שלא הספיקו לשלחם בימים הראשונים לאלול , ספק היה אם עוד יגיעו לחג הסוכות לארצות שמעבר לים . בקיץ היו הסוחרים הללו חוכרים את עצי האתרוגים שבפררסי הערבים , קוטפים אותם בזהירות רבה , מביאים אותם בארגזי שרה מרופדים צמר קנבוס ... ואורזים אותם בתיבות קטנות , שנשלחו לסוחרים שברוסיה , שכללה אז גם את פולין ולאוסטריה שכללה אז גם את גליציה , ולארצות אחרות מאוכלסות יהודים . יש בתיבות אתרוגים מכל הסוגים , רובם שלישי , ומיעוטם סוגים גבוהים יותר , ועם עליית הסוג פוחת והולך מספרם בתיבה . סוחרים גדולים היו שולחים תיבות מיוחדות , כל תיבה סוג אחד בפני עצמו . יש והיו שולחים אתרוגים בודדים לפי כתובות מסויימות : אלה היו מתנות לבני משפחה , או מתנות לנדיבים מטעם המוסדות . מקצתו של משלוח זה יצא מירושלים ולא מיפו . ומאות קופסאות קרטון , כל אחת עם אתרוג ראשון או מובחר היו נשלחות לכל קצווי תבל על ידי בתי הדואר . ובענף משלים לסחר האתרוגים היה סחר הלולבים . סוחרי ירושלים היו יורדים בקיץ לערבות יריחו ולעבר הירדן והביאו משם לולבים שנשלחו לחוץ לארץ . ' '" סוג מיוחד של מסחר שמספר עליו העיתון 'המוריה ב , 1914 הוא המסחר בנוצות יען . אלו מיובאות מאפריקה הדרומית והעסק מכניס רווחים גדולים . יהודים באפריקה הדרומית קונים את הנוצות מהבורים . את המקום הראשון בסחר הנוצות תופסת אנגליה , אחריה באה מצרים . נראה , שהתנאים בארץ מתאימים לגידול יענים , ולכן מקווים לפתח ענף זה בארץ . . 134 שם , עמי . 99-96 . 135 האור , כ"ח באדר תרע"ג , שנה שלושים ואדות . גיליון קמב , עמי . 136 . 2-1 פרומקין , שופט , עמ- . 137 . 68-67 מריה , ד- בטבת תרע"ד , שנה חמישית , גיליון סז , עמי 7 , גיליון סח , עמי / , גיליון סט , עמי 1 1 גיליון פ , עמי . 1

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר