בנייתה של מסילת הברזל יפו-ירושלים

עמוד:503

בנייתה של מסילת הברזל יפו-ירושלים כבר עסקנו ( לעיל , עמ' ( 120 בבנייה ובהתפתחות הכללית של הדרכים לירושלים במאה ה 9 ו , אך שם הגבלנו עצמנו עד ל — 1892 השנה שבה נחנכה המסילה לעיר . כאן נפתח בבניית מסילת הברזל . הרעיונות לבניית מסילת ברזל מיפו לירושלים כבר עלו משנות ה 50 ואילך , אך לא זכו להגשמה ( ראה עמי 24 ו . ( כשחזר ועלה הרעיון באמצע שנות ה 80 עמד מאחוריו יוסף נבון , שהיה נתין תורכי , ' ואת אשר לא הצליחו לעשות יזמים רבים לפניו , הצליח עתה לבצע היזם היהודי מירושלים . אך נראה , כי חלק גדול מהצלחתו יש לזקוף לזכות מועד יוזמתו . ער לעלייתו לשלטון של הסולטאן עבד אל חמיד מצומצם היה היקפן של מסילות הברזל באימפריה העות'מאנית . מכאן ואילך , ובמיוחד מאז , 1885 חלה גיאות בבניית רשת מסילות הברזל ברחבי תורכיה — בעיקר בידי בעלי זביון זרים — והיא התרחבה מכמה מאות מילין לכמה אלפי מילין . במסגרת התפתחות זו יש להבין גם את הענקת הזיכיון ליוסף נבון ביי לבניית המסילה יפו-ירושלים . ב 885 ו החל יוסף נבון לפעול להשגת הזיכיון . הוא עקר לקושטא , ושהה בה עד שהשיג את מטרתו . ב 28 . 10 . 1888 ניתן לו הזיכיון להנחת מסילת ברזל מיפו לירושלים ( מסילה צרה ; 105 ס"מ ) — עם אפשרות לשלוחות לדמשק ולחלב — למשך 71 שנים , ללא כל ערבות ממשלתית . הרצון לפתח את אמצעי התובלה באימפריה העות'מאנית מוצא את ביטויו גם בצו המלכותי — פירמאן הזיכיון שהעניק הסולטאן עבד אל חמיד ליוסף נבון . תחילה שאף נבון לממן את בניית המסילה מכספים שיגויסו מיהודים , ובין היתר פנה לתאודור הרצל . הוא ייסד חברת מניות בצרפת , אך עד מהרה נאלץ למכור את הזיכיון לחברה צרפתית תמורת 1 מיליון פרנק 40 , 000 ) לי"ש . ( נקראה Jerusalem Societe du Chemin de Fer de Jaffa a והמימון שלה הושג על ידי הנפקת מניות בסכום של 4 מיליון פרנק . התחדשות התוכנית להקמת המסילה מוצאת את ביטוייה גם בעיתונות של אותם הימים . כבר ו . על יוסף נבון ביי ראה י גרונוולד , מסילת ברזל , עמי 265-261 י אביו של יוסף נבון , , e אליהו נבון , שימש חבר הימג-לס אידארה ( מועצת המחוז ) של ירושלים . ראה ; יהושע . ד , עמי . 2 . 15 לואיס . תורכיה המודרנית , עמי . 5 . 149-148 העתק תרגום הפירמאן ראה 1 גאון , יהודי המזרח , ב , עמי , 456-454 המסתמך על גר"בסקי , זל"ר , ג . וראה גם ו גרייבסקי , מגנזי ירושלים . חוברת קלג , סי ט"ז . . 4 אביצור , שבעים שנה למסילה עמי 16-3 גרונוולד , מסילת ברזל , עמ- . 264-262 וראה המקורות והצעות נוספות שהיו לרכישת המסילה , שם , חדירת המודרניזציה : רכבת , דרכים , דואר , בנקאות , תיירות ובתי מלון

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר