עזרא אהרון ו'הזמר העברי המזרחי' בתקופת היישוב

עמוד:450

עזרא אהרון ר'הזמר העברי המזרחי' בתקופת היישוב אמנון שילוח מבוא ברקע ההתלבטויות שליוו את התגבשותה של המוזיקה העברית המתחדשת בתקופת היישוב עמד חיפוש הדרך של יוצרים , אינטלקטואלים ואנשי ציבור לא מעטים לבטא בתרבות המתחדשת את הקשר הרוחני ההדוק אל המזרח , ערש התרבות והלשון של עם ישראל . הניסיונות הכנים להתמודד עם דרך מתאימה להגשמת סינתזה ראויה הולידו מגוון של תשובות , אשר לא אחת היו מנוגדות זו לזו . מבט כולל על הדעות , התהיות והוויכוחים בדבר מקומו של המזרח בתהליך עיצובו של סגנון אופייני חדש למוזיקה העממית והאמנותית , מספק למתבונן האובייקטיבי תמונה מטושטשת כלשהי . דומה כי המזרח הקסום כפי שהצטייר דרך עולם הצלילים באוזני דורשיו , חסידים כמתנגדים , היה בדרך כלל מושג רופף במובנו ובמהותו . בנדון זה דומה שבירושלים דאז , על המגוון הגדול של תושביה בני דתות ועדות שונות , הייתה פתיחות רבה יותר ממקומות אחרים בארץ לעולם המוזיקלי של המזרח . היא שימשה על כן קרקע פורייה לחוויות משותפות של בניה , ודבר זה תרם קרוב לוודאי לצמיחתו ולגיבושו של דגם מעניין של שילוב מזרח ומערב במוזיקה . בנוסף לכך , הניסיונות ליצור סינתזה מוזיקלית מתאימה זכו לתמיכה ציבורית רחבה ומוצהרת שבאה לידי ביטוי בצורה מוחשית בתהליך יישומם של הרעיונות שהנחו אותה סינתזה . מעל לכול יש לציין את תפקידו המהותי של האמן הדגול יליד בגדד עזרא אהרון , שכינויו האמנותי בארץ מולדתו היה עזורי אפנדי , במימושו המוצלח של התהליך . אהרון , נציג מעולה של אמנות המוזיקה המזרחית , זכה בתהילה כמלחין וניגן בארצו ובמרכזים חשובים בעולם הרבה לפני שהחליט להשתקע בירושלים ב . 1934 מן הראוי להזכיר שמעבר להיבט המוזיקלי , החשוב ללא ספק בפני עצמו , תרמה התמיכה הציבורית ממסדית להצלחת השתתפותו בתהליך , מבחינה רעיונית וחומרית גם פרופי אמנון שילוח — מהחוג למוסיקולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים . חוקר במיוחד את נושאי המוסיקה והזמר המזרחי היהודי והערבי . פרסם ספרים ומחקרים רבים בנושאים אלו , בין היתר יהמורשת המוסיקלית של קהלות ישראל , ' ו'המוסיקה בעולם האיסלאם / שהופיעו במספר שפות . * רוב המובאות במאמר זה והמידע המהותי על עזרא אהרון , פועלו האמנותי ויצירתו , שאובים מחומר העיזבון של המלחין שהעמידה לרשותי אלמנתו שולמית שעשוע לשם עריכת המחקר . אני חב לה בשמי ובשם מוקיריו תודה מקרב לב . עקב זאת חסרות במקרים רבים הפניות ביבליוגרפיות כנהוג ; אולם הפרטים החשובים כלולים בדברי המאמר . 1 ראו אי שילוח , ולפאתי מזרח קדימה : לבחינת דרכי שילוב יסודות מזרחיים במוזיקה הישראלית , ירושלים . 1991

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר