מבוא

עמוד:13

מבוא | 13 מורים, בשל יכולתם לגשר בין תאוריה לפרקטיקה, בייחוד בעת משבר . בפרק מוצגת נקודת מבטם של הסטודנטים כפי שעלתה מדברים שכתבו ומשיחות שניהלו בקורס, ונקודת מבטה של המרצה כפי שעלתה מיומנה הרפלקטיבי ומתגובותיה לדברים שכתבו הסטודנטים . הפרק השנים - עשר – "'כמו להטוטן, לעבור בין כובעים 7 / 24 ' - הוראה ולמידה מרחוק בתקופת משבר הקורונה ותהליכי גיבוש ופיתוח של זהות מקצועית״ ( מאת סיגל עוזרי - רוייטברג, אורית צייכנר ותמי זייפרט ) – בוחן כיצד חוו סטודנטים לתואר שני בהתמחות טכנולוגיה בחינוך במכללת סמינר הקיבוצים את הלמידה מרחוק בתקופת הקורונה ( 2020 ) . נקודת מבטם היא רב - ממדית באופייה בשל היותם סטודנטים, מורים, הורים, מובילי תקשוב וסוכני שינוי במערכת החינוך . הממצאים מלמדים כי תקופת הקורונה שימשה עבור הסטודנטים מרחב לימינלי ללמידה ולהתפתחות מקצועית, אשר זימן עבורם חוויית למידה מרוכזת, אינטנסיבית והוליסטית בתחום הלמידה מרחוק . חוויה זו, על אף הקשיים שנלוו לה, הייתה משמעותית, רדיקלית ומכוננת מנקודת מבטם, ובבחינת אבן דרך משמעותית בכינון זהותם המקצועית והפיכתם של מרכזי התקשוב במערכת החינוך למובילי חדשנות טכנו - פדגוגית ודיגיטלית . הפרק השלושה - עשר – "העוגן בסערה - תפקידן המתהווה של קהילות מקצועיות לומדות דיסציפלינריות כמקור לתמיכה רגשית - חברתית ולימודית" ( מאת יונתן מנדלס וטלי ברגלס - שפירא ) – דן באתגרים שעמדו בפני קהילות מקצועיות לומדות דיסציפלינריות בישראל, בדרכי התמודדותן ובתמורות שחלו בהן עם המעבר למפגשים דיגיטליים עקב פרוץ מגפת הקורונה במרץ 2020 . הפרק בוחן כיצד השפיעו המגפה והמעבר ללמידה דיגיטלית על אופן העבודה של קהילות אלו, ובפרט על החוסן, על השלומות ועל תחושת המסוגלות של חבריה ועל תהליכי הלמידה שהתרחשו בהן . הפרק בוחן גם את השינויים שחלו בתפקידם של מנחי הקהילות המקצועיות הלומדות הדיסציפלינריות עם מעבר לפלטפורמה דיגיטלית . עם חלוף משבר הקורונה השתנו פרקטיקות ההוראה והלמידה, והתובנות מעידן זה הותאמו לתקופות של רגיעה . ככל הנראה, עיתות חירום ימשיכו להיות חלק מחיינו בשל אירועים ביטחוניים ואסונות טבע ( רעידות אדמה, שיטפונות וכו' ) . ראוי אפוא שכישורי הלמידה וההוראה שנרכשו במשבר הנוכחי יהיו חלק מתוכנית הלמידה המקצועית של הסגל האקדמי וישמשו אותו במצבי משבר עתידיים . למי מיועד הספר ? קהל היעד של ספר זה הוא כל העוסקים בהכשרת מורים במוסדות אקדמיים בישראל, ובהם קובעי מדיניות בתוכניות להכשרת סטודנטים להוראה, שלהם השפעה רבה על

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר