מבוא

עמוד:11

מבוא | 11 אל פנים המתקיימת מדי שנה בכפר נוער בתנאי פנימייה, להכשרה היברידית המשלבת למידה מרחוק ולמידה פנים אל פנים . ההתנסות המעשית התקיימה באופן מקוון בבית ספר קיץ וירטואלי שהוקם במיוחד כדי לאפשר מרחב להתנסות בהוראה . תיאור ההתנסות המעשית מתמקד באתגרים ובהזדמנויות בתכנונה ובהובלתה ובמרחבים שבהם פעלו הסטודנטים, הן לפניה הן במהלכה . מן הפרק עולה שחוויית הלמידה משפיעה על חוויית ההוראה, על אחת כמה וכמה בעיתות של שינויים וחוסר ודאות . הפרק החמישי – "תמיכה מקרוב בלמידה מרחוק - למרות הקורונה או בזכותה ? " ( מאת אורית שורץ - פרנקו ואורן אֶרְגַז ) – מתמקד ביועצת החינוכית, שהיא הדמות המופקדת רשמית על רווחת התלמידים בבית הספר . זיהוי סימני מצוקה בקרב תלמידים הוא משימה משותפת של מורות ויועצות, אך יועצות עושות זאת טוב יותר . תפקיד היועצת לסייע בעקיפין באמצעות הנחיה של אחרים משמעותיים בחיי הילד ( המורות וההורים ) . שיתוף פעולה זה הוא עניין מורכב בתנאי עבודה רגילים בבית הספר, לא כל שכן בתנאי משבר כמו משבר הקורונה . בפרק מוצג מחקר עצמי הבוחן את שיתוף הפעולה בין היועצת לבין בעלי תפקידים אחרים לנוכח שני מקדמי אתגר נוספים : למידה - הוראה מרחוק ועבודתה של מורה - סטודנטית . הפרק השישי – "אתגרים בתהליכי הוראה, למידה והערכה מרחוק של תלמידים עם לקויות למידה בחינוך המיוחד מנקודת מבטם של מורות וסטודנטים - השלכות על הכשרת סטודנטים להוראה בתקופת הקורונה" ( מאת מירב צהר - רוזן, דגנית הופנברטל, אפרת לוצאטו ואסתי צביון ) – בוחן את האתגרים שחוו מורות וסטודנטים בחינוך המיוחד בתהליכי הוראה, למידה והערכה מרחוק בעת משבר הקורונה . מן הפרק עולה שבשל מורכבותם של מאפייני התלמידים עם לקויות למידה וההתאמות הספציפיות הנדרשות לכל אחד ואחד מהם – המעבר המהיר להוראה מרחוק דרש מהמורות ומהסטודנטים לחולל שינוי משמעותי ביותר . שינוי זה הוביל לא פעם גם לקושי רגשי בקרב המורות והסטודנטים . הפרק השביעי – "ימי משבר הקורונה כמבוך - כיצד תפסו מתמחות להוראה בגיל הרך את הקשר עם ההורים" ( מאת איריס לוי, סיגל טיש ואלונה פלג ) – בוחן כיצד תפסו מתמחות להוראה בגיל הרך, הן בחינוך הרגיל הן בחינוך המיוחד, את הקשר עם ההורים בימי הקורונה . ההתמודדות של ילדים בגיל הרך עם הלמידה מרחוק הייתה מורכבת מזו של ילדים בוגרים יותר בשל תלותם המוחלטת בתיווך של הוריהם בלמידה מרחוק . איכות התיווך והקשר של ההורים עם הגננות הושפעו מגורמים רגשיים, חברתיים - כלכליים, טכנולוגיים וכן מהידע שברשותם ומזמינותם . הפרק בוחן הבדלים בין גננות בחינוך המיוחד וגננות בחינוך הרגיל ובין מנהלות גן לגננות משלימות, בתפיסות הנוגעות לאינטראקציה עם הורי הילדים .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר