מבוא

עמוד:12

12 | הכשרת מורים בתקופת משבר הקורונה : אתגרים, הזדמנויות ושינוי | כרך ב הפרק השמיני – "התנסות סימולטיבית בלמידה מרחוק בהכשרה ובפיתוח מקצועי של מורים" ( מאת שירה אילוז ויעקב ב' יבלון ) – בוחן את המעבר מהתנסות מסורתית פנים אל פנים להתנסות מעשית מרחוק בסדנאות סימולטיביות בהשתתפות שחקנים . הפרק מתמקד בפיתוח תחושת המסוגלות של מורים להתמודד עם קונפליקט, ובהבחנה בין משתתפים שמתנסים בפועל מול שחקנים ומשתתפים שרק צופים בסדנה . הפרק התשיעי – "סדנאות סימולציה ככלי להכשרת מורים ולפיתוח מקצועי של אנשי חינוך בתקופת משבר הקורונה" ( מאת עמליה רן, סופי דלאל וטלי חגשורי ) – עוסק בהתאמתו של הכלי הסימולטיבי להכשרת מורים ואנשי חינוך על כל רצף הנתיבה המקצועית, החל מההכשרה ועד לפיתוח המקצועי, באמצעות ארבעה מודלים של סדנאות סימולציה מקוונות אשר פותחו לנוכח הנסיבות החדשות . מודלים אלו נוסחו ונוסו במסגרת התוכנית הארצית למרכזי סימולציה, על פי העקרונות המנחים של סדנת הסימולציה, אך באופן גמיש המותאם לצרכים החדשים ולדרישות מערכת החינוך . מטרת הפרק לבחון את תרומתן של סדנאות סימולציה מקוונות להרחבת השימוש במיומנויות למידה חברתית - רגשית ( Social - Emotional Learning – SEL ) בקרב מתכשרים להוראה ואנשי החינוך הלומדים ומלמדים מרחוק בסביבה המאופיינת באי - ודאות ובהתחדשות מתמדת . בשער השני, למידה מקצועית של מורים מתחילים, ארבעה פרקים הבוחנים כיצד התמודדו מרצים וסטודנטים במסגרות של למידה והתפתחות מקצועית המיועדות למורים בשנותיהם הראשונות בהוראה, ולמורים הלומדים בתוכניות לימודים לתואר שני . גם מסגרות אלו נאלצו לעבור שינויים מיידיים עם פרוץ משבר הקורונה . הפרק העשירי – "תפיסת חוויית ההוראה מרחוק של מורים בשנתם הראשונה במערכת החינוך באשר למתן מענה לשונויות בתקופת הקורונה" ( מאת דולי אליהו - לוי וענת רויטר ) – מתמודד עם שתי שאלות מרכזיות שעלו לדיון בעת משבר הקורונה : כיצד יתאימו מורים את ההוראה מרחוק לצרכים של התלמידים בשעת חירום ? ואילו אפשרויות יציעו לתלמידים אם ברצונם להדגיש יכולות לימודיות רגשיות וחברתיות ? הפרק מציג מחקר הבוחן את חוויית ההוראה של מורים בשנתם הראשונה ואת תפיסותיהם באשר למתן מענה לשונויות בכיתה בתקופת הקורונה . המחקר נערך בקרב עשרים מורים המלמדים בבתי ספר ממלכתיים במחוז תל אביב וירושלים . הפרק האחד - עשר – "ממדים רגשיים מקבילים בקרב סטודנטים ומרצה בקורס בעת משבר הקורונה - מחקר עצמי" ( מאת מירית שרון ) – עוסק בהיבטים רגשיים שחוו מרצה וסטודנטים בשלושה קורסים במכללה להכשרת מורים בעת משבר הקורונה ( ממרץ 2020 עד ינואר 2021 ) . בתקופה זו נאלצה מערכת החינוך, ובכללה מערכת ההכשרה להוראה, להתמודד עם משבר הקורונה ולשנות דרכי הוראה, למידה והערכה . הפרק מצביע על חשיבות קיומם של היבטים רגשיים בקורסים אקדמיים בהכשרת

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר