מבוא

עמוד:10

10 | הכשרת מורים בתקופת משבר הקורונה : אתגרים, הזדמנויות ושינוי | כרך ב הקורונה, לא התאפשר לקיים התנסות זו . בפרקים בכרך זה מתוארים ניסיונותיהם של המדריכים הפדגוגיים לשמור על איכות ההתנסות בהוראה גם כשהיא מתקיימת מרחוק, ולא בסביבתה הטבעית בלבד, היינו בגני הילדים ובבתי הספר . הפרק הראשון – "ההכשרה הקלינית להוראה בעת משבר : התמודדות מדריכים פדגוגיים עם סגירת בתי הספר בגל הראשון של הקורונה" ( מאת ברכה אלפרט, תמר אריאב, לינור הדר ואורן אֶרְגַז ) – מציג חקר מקרה איכותני שבחן את דרכי ההתמודדות של המדריכים הפדגוגיים במכללת בית ברל עם סגירת בתי הספר בגל הראשון ( מרץ - מאי 2020 ) . המחקר מצביע על שלושה דפוסי תגובה בקרב המדריכים הפדגוגיים עם תחילת משבר הקורונה וסגירת מוסדות החינוך : שינוי והתייחסות קלים, היענות והתאמה לשינוי, שינוי והתייחסות מהותיים . דפוסי תגובה אלה עלו בכל אחת מארבע קטגוריות : דרכי הוראה, תוכנית הלימודים, קשר עם המורים המאמנים והתייחסות לרגשות . הפרק השני – "להיות מדריכה פדגוגית בעת משבר הקורונה" ( מאת מיכאלה כדורי - שלזק ואורית ברוזה ) – מציג מחקר שעוסק בשאלות הנוגעות להכשרה ולהתנסות מעשית במרחב החדש שנוצר בעת משבר הקורונה : איך מתאימים את ההוראה למרחב המקוון וכיצד מכשירים לכך ? איך מסייעים למתכשרים להוראה לקיים קשר ותקשורת מרחוק עם התלמידים ועם המורים המכשירים ? בעת משבר הקורונה נדרשו המדריכים הפדגוגיים, האמונים על ההכשרה בשטח, להגיב מהר על השינוי, אגב חשיבה משותפת עם צוות בית הספר והמוסד האקדמי . הפרק מספר את סיפורה של מדריכה פדגוגית למדעים במכללה להכשרת מורים בתקופת משבר הקורונה . הוא מתאר את התמודדותה עם תחושת חוסר הוודאות וחושף את תפיסותיה, ערכיה ולבטיה, את ההחלטות שקיבלה ואת השפעתן על הקשר עם שותפיה להכשרה ( סטודנטיות ומורות מכשירות ) . הפרק השלישי – "הדינמיקה של ההתנסות בהוראה בימי הגל הראשון של הקורונה - מאפיינים, דרכי תמיכה ושביעות רצון מנקודת מבטם של הסטודנטים" ( מאת היפאא מג׳אדלה, דניאל ניקריטין, שלגית שחר בללתי ואלכסנדרה דניאל סעד ) – בוחן את אופני ההתמודדות של סגלי ההוראה ואת ההתאמות שנקטו בהתנסות המעשית בתקופת משבר הקורונה, וכן את מידת שביעות רצונם של הסטודנטים מהתנסות זו . הפרק מתחקה אחר התמיכה הפדגוגית, הטכנית והרגשית שקיבלו הסטודנטים מגורמים שונים המעורבים בהתנסות המעשית, ואחר מידת שביעות רצונם ממנה . הממצאים שמוצגים בפרק מלמדים שהתמיכה השכיחה ביותר שקיבלו הסטודנטים הייתה התמיכה הרגשית, ולאחריה התמיכה הפדגוגית, ואילו התמיכה הטכנולוגית הייתה מועטה יותר באופן מובהק . הפרק הרביעי – "אתגרים והזדמנויות בהתנסות מעשית בהוראה בימי קורונה – הכשרת קיץ חותם נעמי 2020 " ( מאת מיכל שני וקטף מוראד סלאמה ) – מתאר התנסות מעשית בהוראה בהכשרת חותם נעמי בקיץ 2020 . הכשרה זו הוסבה מהכשרה פנים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר