מבוא

עמוד:11

מבוא 11 לפני כעשור, בצד תהליכים אלה, התפשטה ברחבי המוסדות להשכלה גבוהה והמכללות להכשרת מורים אופנת "החדשנות" . גם בחלוף הזמן קשה למצוא מפגש מורכב יותר מהמפגש בין חינוך לחדשנות ובין פדגוגיה לאי-ודאות . עד לתחילת המאה ה- 20 ובמהלך שנות דור, השתייכו הפרופסיות המתבססות על פדגוגיה לאגף מסורתי, שמרני . דיואי ( 1986 ) , אבי החינוך הפרוגרסיבי ומאבות החדשנות הפדגוגית, היה הראשון להתחיל במהפכה החינוכית . החיבור שביצע בין המושגים דמוקרטיה לחינוך יצר גישה חדשה ומהפכנית ( 1986 Dewey, ) . אולם, מהפכה זו לא תמה והגלים שדיואי יצר במערכת החינוכית הרחיבו אדוות רבות שהובילו למערבולות של אי-ודאות . אם נוסיף לזה את מהפכת המידע והתקשוב, שדיואי לא זכה להכיר, ובחודשים האחרונים אף מהפכת הבינה המלאכותית ( AI ) — שמקיפה אותנו מכל עבר ועדיין לא ברורות השלכותיה ואופן השתלבותה במערכות החינוך — אזי נבין שבתקופתנו המהפכה החינוכית לא תמה . ברם, ברוב בתי הספר מרבית השיעורים מתקיימים במתודות של הוראה פנים-אל-פנים . ברוב המוסדות להכשרת מורים, במכללות להוראה ובאוניברסיטאות ההוראה עדיין מסורתית . המהפכה שדיואי החל דורשת המשך ואז הגיעה הקורונה . מגפת הקורונה יצרה "שיבוש" במוסדות החינוך, וחייבה מעבר "זמיש" ( אג'ילי [ agili ] — שילוב של שתי מילים : זריז וגמיש ) להוראת חירום מרחוק ( ERT ) — למידה והתנסות מעשית באמצעות מסכי המחשבים . סטודנטים ומרצים בכל המוסדות האקדמיים חוו שיבוש ששינה לחלוטין את דרכי ההוראה וההתנסות השגרתית והמוכרת ובבתי הספר מורים ותלמידים חוו שיבוש משמעותי בלמידה ובהוראה . בתי הספר פעלו בצורה חלקית בלבד, נסגרו ונפתחו לאורך השנה והתבססו בעיקר על למידה מרחוק . סטודנטים בהכשרה למקצועות החינוך וההוראה נאלצו גם ללמוד מרחוק וגם לבצע התנסות מעשית בשיטות אחרות, שונות ולא מוכרות של הוראה מרחוק . שינויים אלה היו דרמתיים . ספר זה מבקש לפתוח שלושה שערים, שכל אחד מהם מאפשר הצצה לעבר החומה הבצורה של הכשרת מורים בעידן של אי-ודאות . הספר כולל שישה פרקים השופכים אור על סוגיות שונות בהכשרת מורים בתקופה של אי-ודאות ומשבר .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר