מבוא

עמוד:10

10 מבוא כמו מקצוע ההוראה ובשל כך הביקוש למורים טובים נמצא בעדיפות גבוהה בחברות מתקדמות ( ארנון וחוב', 2015 ) . אחת הדאגות העיקריות בחיי צעירים היא בחירת מקצוע לקריירה ובמיוחד בעת סיום לימודיהם ( 2014 Bayler & Ozcan, ) . סטודנט להוראה מדומה לא אחת ל"פרח הוראה", הלומד מגוון רחב של קורסים עיוניים בחינוך ובתחום הדעת ומתנסה בהוראה באופן מעשי במסגרת הכשרתו . לאורך ארבע שנות הלימוד במכללות לחינוך ולהוראה עובר הסטודנט תהליך של התפתחות, למידה, הבניית זהות אישית ומקצועית בצד עשייה והתבוננות . הוא לומד על עצמו, על הידע והכישורים שלו, מגבש עמדות, זהויות ותפיסת עולם חינוכית . ההתנסות המעשית מתרחשת בזירות ההכשרה, בכיתות הלימוד ובגני הילדים . בשל חשיבותה יש לה מגוון תצורות . הכשרה להוראה דורשת עקביות, יציבות והתנסות מעשית נרחבת בזירות ההכשרה . בשנים האחרונות, כחלק מרפורמות מבניות להתאמת תהליכי ההכשרה להוראה ממוקדת שדה, מיושמת במוסדות להכשרת מורים, בגנים ובבתי הספר התוכנית "אקדמיה כיתה", המבוססת על עקרונות Professional Development ( PDS-ה Schools ) — בתי ספר להתפתחות מקצועית . בבסיסו של דגם זה הרחבה ניכרת של היקף ההכשרה המעשית ואיכותה לצד תפיסת כלל הגורמים המעורבים בהכשרת המורים כשותפים לתהליך . בהתאמה לעקרונות התוכנית, ההכשרה להוראה במוסדות האקדמיים מתמקדת בשנתיים הראשונות ללימודים בתכנים אקדמיים, בעלי אופי תאורטי ועיוני, לצד חשיפה הדרגתית לעבודה המעשית בשדה החינוכי . החל בשנה השלישית ללימודים מוצבת ההתנסות המעשית במוסדות החינוך בקדמת הבמה ; הסטודנטים חוברים אל מורים ותיקים ומנוסים ובמשך שלושה ימים בשבוע משתלבים בהדרגה במלאכת ההוראה, החל בצפייה, בסיוע ובהוראה פרטנית ועד להוראה מלאה בצמד עם המורה המכשיר ( משרד החינוך, 2014 ) . לצורך זה, פותחו דגמים מעשיים להתנסות בשדה החינוכי וביניהם תוכנית "אקדמיה-כיתה", שנהגתה בהשראת מודל ההכשרה לרפואה . בהתאמה, כוללים דגמים אלה, לצד ההכשרה האקדמית התאורטית, התנסות מעשית מקיפה, תוך שימת דגש על יישום מושגים ועקרונות תאורטיים ומתוך תפיסת מקצוע ההוראה כמקצוע מורכב הדורש ידע דינמי ( אריאב, 2014 ; רן, 2018 ; 2013 Kriewaldt & Turnidge, ) .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר