פתח דבר

עמוד:12

12 פתח דבר בעקבותיו ועל תהליכי הפיצוי וההסתגלות שהוא מניע . בתוך כך, הקדשתי תשומת לב פחותה לאפשרויות הפוליטיות שנשללות בגללו ולפתרונות ששואפים להתגבר עליו, והתעלמתי כמעט לחלוטין מתסריטים טכנו-אופטימיסטיים ומנרטיבים תיאולוגיים - משיחיים, שמשבר העתיד הוא בגדר שמועה רחוקה עבורם . מי שיחפשו בספר סיבות לאופטימיות עתידים להתאכזב, אך גם פטאליסטים וניהיליסטים לא יוכלו למצוא בו את מבוקשם . קראתי לספר "מדריך תיאורטי לחיים במבוי סתום" אף על פי שהוא אינו מציע המלצות פסקניות או מסרים מחזקים משום סוג . הכותרת הזאת משקפת את אחד הדברים שלמדתי בזמן הכתיבה : שמחשבה מרווחת — שמסוגלת להכיל סתירות, סימני שאלה וניואנסים — היא עצמה משאב שאפשר להיעזר בו כשהתקווה מתפוגגת . אריסטו סבר, כידוע, שפילוסופיה מתחילה בפליאה ; הפילוסוף אלפרד נורת' ווייטהד, שפעל בסוף המאה התשע - עשרה ובתחילת המאה העשרים, הוסיף על כך שכאשר המחשבה הפילוסופית עושה את מיטבה, הפליאה נותרת על כנה גם כאשר היא מסתיימת ; ואילו הפילוסוף בן זמננו סיימון קריצ'לי תיקן את שניהם וטען שפילוסופיה מתחילה באכזבה . בכל האמירות הללו צפון מסר — שקשור במישרין לנושאים שהספר דן בהם — על התלות של המחשבה בציפיות, בהנעות ובגירויים רגשיים . כשהן נקראות יחדיו מתברר שהתמריצים שהמחשבה זקוקה להם משתנים במהלך הזמן ובהתאם להקשר . ע ת י ד ל ש ע ב ר נכתב בתקופה שבה היה קל, ואולי קל מדי, להחליט מה לחשוב, וקשה להבין מה צריך להרגיש . אחת ממטרותיו היא להראות שיש מה להרוויח ממחשבה שמתחילה במבוכה ובבלבול ובמידת מה נשארת איתם . הבנה זו תקפה בעיניי גם במצב אסוני שמעורר רגשות עזים ותגובות החלטיות ואינו סובל סימני שאלה . התיאוריות הביקורתיות שהשפיעו עליי והנחו אותי לאורך דרכי האקדמית מזוהות עם שלילה אסרטיבית של הסדר הקיים, שלא אחת אין בה מקום לתחושות לא החלטיות שכאלה . ההרגשות שבהן הספר עוסק מעבות, למרות חוסר החדות שלהן ולמעשה בגללו, את תיק הראיות שיכול לעמוד לרשותן . הן מצביעות על הפגעים המובהקים פחות של הנצחת הקפיטליזם הדורסני ושל ההרס הסביבתי והאקלימי המואץ, ועל האופן האיטי אך העקבי שבו הם שוחקים את חוזקות

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר