מבוא — מהי חידה?

עמוד:14

14 יובל נבו אמרתי לו שזו אפשרות אחת, אבל שיש לי רעיון אחר . הסתכלתי על יש לי רעיון אחר . הסתכלתי על אחת מכפות שאמרתי לו שזו אפשרות אחת, אבל אחת מכפות היד, סובבתי את הדף, והשלמתי את הציור באופן הבא : הדף, והשלמתי את הציור באופן הבא : חשב, ואז התחיל סתיו הופתע, התלהב, והסתכל שוב על שאר כפות הידיים . הוא מהן באופן אחר . בהתחלה הוא הפך את כף היד לשיער שנמצא מעל לפרצוף, סתיו הופתע, התלהב, והסתכל שוב על שאר כפות הידיים . הוא חשב, . המלצתי לו לסובב את הדף, פרצופים שוניםהבאות המשיך להפוך את כף היד ל ואז התחיל להשלים כל אחת מהן באופן אחר . בהתחלה הוא הפך את כף היד לשיער שנמצא מעל לפרצוף, ובשתי הפעמים הבאות המשיך להפוך את כף היד לפרצופים שונים . המלצתי לו לסובב את הדף, ולראות אם הוא יכול להפוך את כף היד לדברים אחרים . הוא סובב את היד, וכף היד הפכה למפלצת . פעם נוספת היא הפכה לעץ . באותו שיעור לא עסקנו בקריאה או בחשבון — המשכנו לעסוק באתגרים מהסוג הזה . אבל בשיעורים הבאים, שבהם התמקדנו דווקא במקצועות הלימוד שבהם הוא התקשה יותר, הוא נענה לאתגר — לעיתים בשמחה, לעיתים פחות . האם המשימה שנתתי לסתיו היא חידה ? זו בבירור אינה חידה "קלאסית", שבה יש אתגר ובסיומו פתרון אחד נכון שצריך לגלות . כדי לדון בכך, ננסה להיכנס יותר לעומק להגדרת המושג "חידה" . אם נחפש בוויקיפדיה, נמצא את ההגדרה : "חידה היא בעיה המוצגת לשם שעשוע וכאתגר חשיבה" . מתי, אם כן, שאלה הופכת לחידה ? אם אני שואל את אחד העובדים בסופרמרקט "איפה החלב ? ", קשה לראות זאת כחידה . הוא יגיד לי איפה החלב, או שימשוך בכתפיו ויענה שאינו יודע . אבל אם אשאל את בתי בת הארבע באותה הסיטואציה "איפה החלב ? ", והיא תיקח על עצמה את האתגר לרוץ ברחבי הסופרמרקט עד שהיא תמצא את החלב, אנחנו מתחילים לראות בכך חידה . אם

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר