הקדמה

מתוך:  > חידת החידות > הקדמה

עמוד:10

10 יובל נבו החידה בראשו חילק הנחיות כיצד לפתור לכל המעוניין בכך, וגם לכמה שלא היו מעוניינים . לאחר שהחידה נפתרה, שאלה אותי האחיינית אם יש לי חידות נוספות . מובן שהיו לי . שעה לאחר מכן היא עוד הייתה שקועה בפתרון החידות, כשהוריה העייפים ניסו לשכנע אותה לקום וללכת הביתה . האופן שבו כל המשפחה הושפעה כך מהחידה היא עוד דוגמה לקסם המיוחד של החידות . אני אוהב חידות, ונהנה לפתור אותן מאז שהייתי ילד . מעבר לכך, כשחלפו השנים התחלתי להשתמש בחידות ככלי חינוכי . אני עושה זאת כהורה, מול בני משפחה, וגם כמורה בהוראה השוטפת שלי . מבחינתי, אחד האתגרים שלי כמורה הוא לנסות ולהפוך את עצם ההוראה וההתמודדות עם חומר הלימוד לחידה שהתלמידים מנסים לפתור . אני רואה בפתרון החידות אמצעי ליצירת עניין, מוטיבציה והתלהבות, אך גם דרך חשובה להקניית מיומנויות כגון סבלנות, התמודדות עם תסכול, גמישות מחשבתית וחשיבה יצירתית . ברור לי שאהבת החידות שלי אינה נחלת הכלל . חמותי שונאת חידות . היא לא תתקרב אליהן . לדבריה היא מפחדת להפסיד, חשוב לה מאוד לנצח, והיא שונאת את המצב שבו היא לא מצליחה לפתור חידה . חברה שסיפרתי לה על הספר אמרה שמאז שהיא ילדה היא לא מתקרבת לחידות . לא מנסה . הן מרתיעות אותה . התסכול שהן מעוררות בה גורם לה לוותר מייד על הניסיון לפתור אותן . שאלת ההימנעות מחידות היא חידה מעניינת בפני עצמה, ויש תשובות שונות ורבות לתשובה זו . אעסוק בה בהמשך . מזה כמה שנים אני משלב חידות בהוראה של כיתות שלמות ובעבודה פרטנית עם תלמידים, ובוחן מה מתרחש כשתלמידים מתמודדים עם חידה . אני משתמש בחידות גם בסדנאות שאני מעביר לצוותי הוראה . לדעתי, יש הרבה עומק בשימוש בחידות ככלי חינוכי, בין אם מדובר באינטראקציה של הורה וילד ובין אם מדובר בעבודה של מורה עם תלמיד או תלמידים . אני מאמין שקל לשלב חידות בלמידה השוטפת ושיש להן ערך מוסף עצום ללמידה, אך הדבר אינו מתרחש מספיק . לטענתי, פעמים רבות ניתן להפוך שיעור לחידה בלי לשלם מחיר של הספק החומר אלא להפך, החידה תביא ללמידה משמעותית בהרבה .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר