הקדמה

עמוד:9

9 יאיר ורון, הקדמה האדריכל פאביו פבריצי ( Fabio Fabbrizzi ) , מחברו של החיבור השני, מציע פרשנות אחרת למונח "חדשנות" בשני העולמות של דוד קאסוטו . לדבריו, "פירנצה וירושלים הטביעו בו דפוסים המתערבבים זה בזה לעיתים קרובות ויוצרים ביניהם קשר המוביל לפרויקט האדריכלי בדרך אותנטית ואישית . פבריצי אשר בוחן את התפתחות עבודותיו של קאסוטו בד בבד עם סיפור חייו האישי, מתרשם מגישתו של קאסוטו שתופש את העיצוב האדריכלי "לא רק כמקצוע יפהפה, אלא כדרך ממשית 'לשרת' את הקהילה" . בניתוח עבודותיו של קאסוטו, מסכם פבריצ'י כי "הודות לממד ההומניסטי העמוק שלו, הנוטה באופן מובהק גם להפשטה, שהיא תכונה קיימת בתרבות וברגישות היהודית, קאסוטו אכן מצליח להעניק עוצמה להיבטים החומריים של הפרויקט, כדוגמת אלה הקשורים לממדים הקונקרטיים, אך מיטב תשומת ליבו מקדיש הוא ליחסים הפנימיים שלאין ערוך קשים יותר לביטוי" . שער : אדריכלות מוקדש לעבודות אדריכלות ועיצוב נבחרות, החל משנות השבעים המוקדמות ועד ימינו . השער מחולק לארבעה פרקי משנה, לפי נושאים : בתי כנסת, מבני ציבור, בתי מגורים, וגשרים . 24 הפרויקטים המוצגים בשער, מייצגים כאמור חלק מעבודותיו של קאסוטו שנעשו במהלך 57 שנות פעילותו המקצועית . הפרויקטים נבחרו על בסיס מספר קריטריונים, וביניהם : ייחודיות העיצוב האדריכלי וטכניקת הבנייה, החשיבות והערך של הפרויקט לקהילה, כמו גם אופיו החדשני והיצירתי של המבנה . על מנת לספק לקורא תמונת מצב עדכנית של העבודות הבנויות, נערכה במהלך שנת 2017 סדרת ביקורים באתרים השונים שתועדו על ידי הצלם עודד אנטמן . כיוון שאדריכל קאסוטו לא החזיק ארכיון עבודות מסודר במהלך השנים, היה קושי באיתור חומרי רקע לפרויקטים – כגון סקיצות, שרטוטים ומסמכים רלוונטיים אחרים . על אף זאת, היכן שהתאפשר, צורפו למספר פרויקטים שרטוטים, הדמיות ותמונות היסטוריות, שנמצאו בארכיונים שונים . הטקסטים המלווים את הפרויקטים האדריכליים נכתבו יחד עם קאסוטו עצמו, אשר העלה את זיכרונותיו לגביהם ואף והוסיף טקסטים אישיים, ובהם הרהורים ומחשבות, אשר נועדו להעשיר את תיאור עבודתו . מסיבות מובנות, אך גם כבחירת העורך, חלקו הארי של שער זה מוקדש למבני בתי כנסת . אלו העסיקו את קאסוטו מאז תחילת הקריירה שלו, והם מתוארים בספר זה באריכות, על מנת להעמיק את היכרותו של הקורא עם פן זה של יצירתו . בבחירתו להתמחות בעיצוב אדריכלי "יהודי" ולהעמיק בתמה זו, ממשיך קאסוטו את שיטתם של מוריו ושותפיו, האדריכלים יוסף שנברגר, יעקב פינקפלד, ד"ר אומברטו נכון ואחרים, כפי שגם עולה מהריאיון עימו על אודות מחקרו התאורטי המתמשך ועל השפעתו על עיצוב בתי הכנסת . בסיומו של שער האדריכלות נמצא פרק המוקדש לשש אנקדוטות אישיות שנבחרו ע"י קאסוטו עצמו . אלו תיאורי שישה רגעים השופכים אור על הקריירה המקצועית של דוד קאסוטו כאדריכל, כחוקר וכאיש

הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר