דבר העורכים

עמוד:9

דבר העורכים | 9 הישראלית . יותר מסוגות פופולריות אחרות, הצ'יק ליט הישראלי קורא תיגר על מוסכמות החברה הישראלית, הופך למבשר שחרורן המיני של נשים ומבטא את ההתקה הערכית מתפיסה סוציאליסטית לחברת שפע שמקדשת את פולחן המותגים . ארבעת הפרקים הבאים בספר עוסקים בסוגות הפלאיות, החל מפנטזיה, דרך מדע בדיוני וערפדים וכלה בקומיקס . בפרק הרביעי מציג רמי שלהבת את אבני הבניין של ספרות הפנטזיה, ששורשיה הם האדם המספר . סביב המדורה צמחו המיתוסים הקדומים, קודם בתרבות אוראלית ואחר כך בכתב . גיבורים ומפלצות הזינו גם את סוגת הפנטזיה המודרנית . כאשר הופיעה החשיבה המדעית, סיפורי הפנטזיה נדחקו לטובת ריאליזם, ותחושת המופלא נותרה רק בשולי חדר הילדים . היצירה שר הטבעות היא זו שהחזירה את סיפורי הפיות והדרקונים אל ספרות המבוגרים . בשדה המקומי, התרבות היהודית אומנם פיתחה אוצר עשיר של מיתוסים, אך מרגע שהתנועה הציונית פעמה בלבבות, נדחק הגולם לטובת ספרות ריאליסטית . ספרות הפנטזיה עשתה את דרכה בחזרה אל השדה הספרותי בראשית שנות האלפיים, כשסוכנים כמו קהילת החובבים וכמה הוצאות ספרים נחושות הניחו אותה על שולחן הקוראים . רז גרינברג כתב את הפרק החמישי, פרק המדע הבדיוני כספרות ספקולטיבית . הספרות הספקולטיבית נשענת על תמה כללית : הניסיון לתאר מציאות מדעית או חברתית השונה באופן מהותי מזו המוכרת והקיימת בעת כתיבת היצירה . המניע העיקרי לעלילה הוא התפתחות מדעית או חברתית, שיוצרת מצב עימות שהגיבורים מתמודדים עימו, תוך שימוש בכלים הנגזרים מאותה התפתחות . המפגש עם השונה, הבלתי צפוי או החוצני משמש כאמצעי לבחינת ההתנהגות והחשיבה שלנו כבני אדם . מאפיינים אלה מבליטים את הדמיון שבין הספרות הספקולטיבית לבין הספרות הכללית . מצבי קונפליקט הנובעים מהמציאות והתמודדות של הגיבורים עימם אינם דבר חריג בכתיבה ספרותית . גם הספקולציה, ההשערה, מצויה בבסיס כל כתיבה ספרותית, אולם בספרות המדע הבדיוני היא מתפקדת כמרכיב המרכזי ויוצרת חיבור לתחומי המדע השונים . עם זאת, בניגוד לחוקרים ולמדענים, סופרי המדע הבדיוני אינם נדרשים להוכיח את השערותיהם ואינם מוגבלים בתרחישים שביכולתם לסרטט . זהו כר פורה לספרות יצירתית ומאתגרת המגרה את הסקרנות האינטלקטואלית של הקוראים . מעורבותם הרבה של הקוראים בסוגה, הן כפרשנים והן ככותבים, מייצבת את מעמדה של הסוגה בזירה העולמית והמקומית . הפרק השישי נכתב על ידי ערגה הלר ועוסק בספרות ערפדים . הפרק סוקר את ההתפתחות וההשתרשות של דרקולה בתרבות המערב ומציע אפשרויות

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר