פתיחה שושנה קיני

עמוד:14

14 שושנה קיני 1 . כתהליך של הבניית ידע בקבוצה, אשר אותו אני מכנה "קהיליית פרקטיס" ( community of practice ) - ידע שנתרם על ידי המשתתפים בשיח הקבוצתי ומבנה משמעות חדשה ובלתי צפויה . 2 . כ"למידה שיתופית" ( collaborative learning ) - מעקב אחר תהליך הלמידה של "קבוצת השיח" ואחר התוצרים שלו לאורך שנים . הבחירה במונח ""קהילייה" כדי לתאר את קבוצת השיח אינה מובנת מאליה . בבחירה זו אני מסתמכת על הגדרתו של מקמריי ( 1957 Macmurray ) את המונח קהילייה ( community ) לעומת שותפות ( collaboration ) . מקמריי מגדיר את הקבוצה השיתופית כקבוצה שהוקמה לצורך השגת יעד כלשהו, ואילו הקהילייה פועלת בטווח רחב יותר, מעבר להשגת מטרה . זו קבוצה המאופיינת במערכת יחסי אנוש שוויונית, המאפשרת לכל משתתפת לבטא את עצמה כאדם בלי לחשוש מביקורת או מפגיעה בדימוי העצמי שלה . כך קהיליית הלומדות מאפשרת לכל משתתפת להעלות רעיונות בוסר או מחשבות עובריות אשר נקלטות על ידי משתתפות אחרות וזוכות לליבון ולהתפתחות בשיח ( שם ; 1995 Fielding ) . קהיליות פרקטיס מאופיינות בעיסוק הדדי של היחיד עם האחרים ביוזמה משותפת, וברפרטואר שכולם לוקחים בו חלק . הרפרטואר או מאגר המשאבים המשותף כולל מושגים, סיפורים, סמלים, שגרה ודרכי פעולה שהקהילייה יצרה או אימצה . השיח שבאמצעותו החברות מבטאות את עצמן משקף את ההיסטוריה של הפעילות המשותפת . זה שיח שלעולם נותר עמום ( 1998 Wenger ) . עם זאת, בשל היותה של קהיליית הפרקטיס אתר של פעילות משותפת ויחסי אנוש, יצירת ידע משותפת ומשא ומתן יזום, היא כוללת את הפוטנציאל לחולל שינויים וטרנספורמציות בעלות השפעה על חיי האדם .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר