להיות מנחה – פדגוגיה של שחרור

עמוד:14

14 | להנחות עבודת מחקר מתקדמת - ״אלומת אור המאירה את המסע״ | חנה עזר הקריאה ואת הקֶשר בין הקריאה הקודמת של העולם לבין קריאת המילה הכתובה . חשוב לא פחות הוא הצורך בהתנסות ממשית של הלומד, כזו הנבנית בהדרגה, ועל פיה "איש לא כותב אלא אם הוא כותב, בדיוק כפי שאיש לא שוחה אלא אם הוא שוחה" ( עמ' 50 ) . תפיסה זו משקפת לא רק את ההתנסות בכתיבה אלא כל התנסות שהיא בלמידה . דבר לא יתפתח אם לא תהיה התנסות . דבר לא יתפתח אם לא יתבצע שוב ושוב, ובכל פעם יקדם את הלומד על בסיס הקריאה הקודמת שלו את המציאות שלו, ואם תרצו - את העולם, ועל בסיס הביצועים הקודמים שלו . תפיסה הבנייתית זו היא בלב החינוך המשחרר, על פי פריירה, ובלב הקידום של האוריינות, כל אוריינות שהיא, של האדם . בחינוך משחרר תפקידו של המורה או המנחה הוא רב - חשיבות . זהו מורה משתף ומסייע, כזה שאיננו סמכותי אלא תורם להעצמת התלמיד והתלמידה . זהו מורה הנתפס כמנחה ( שור ופריירה, תש"ן ) . למורה המשחרר יש מטרה ברורה משלו . עם זאת, אין הוא רשאי להפעיל מניפולציות על תלמידו . זהו מתח שעל המורה לעמוד בו . מצד אחד, אל לו להיות מניפולטיבי, אך גם אל לו להניח את התלמידים והתלמידות לנפשם . בחינוך, טוען פריירה, בכל חינוך יש ותמיד יהיה קורטוב של הנחיה, ולכן אין הוא יכול להיות ניטרלי . בהֶקשר זה מעניין הקֶשר שבין מנחה לבין מונחה . מצד אחד, המנחה תופס עצמו, כאמור, כאַפשר ( facilitator ) שמתפקידו ללוות את הסטודנט - חוקר - כותב מ״השָם" שלו ל"כאן" המצופה ממנו . מצד שני, המנחה נמצא בעמדת כוח, ועולות תהיות באשר לאתיקה במחקר של סטודנט - חוקר והמנחה המלווה את המחקר . במחקר בנושא אתיקה במחקר ( גלושנקוף ועזר, 2012 ) , עמיתה - חוקרת ואנוכי בחנו את השיח במרחב שבין מרצה לבין סטודנט . במחקר שהצגנו עלה ש"השָם" של המרצה - מנחה הוא היותו חוקר ומנחה כאחד, ו״הכאן" של הסטודנט הוא בהיותו לומד וחוקר, ולעיתים אף נחקר בעצמו . במצב זה, כך הראינו, כרוכים זה בזה סמכות וכוח מצד אחד, ואכפתיות ותמיכה של המנחה בפיתוח למידה, מיומנויות מחקר והכשרה להוראה מן הצד האחר . יחסי מנחה - מונחה באקדמיה מורכבים וטומנים בחובם חוסר איזון מבחינת יחסי הכוח, ולעיתים גם יחס תלותי ( 1999 , Howe & Moses ) . פעמים אף מעורבות בהם סוגיות אתיות המוכָּרות בעולם האקדמי, כגון הסכמה מדעת לשַמש כנחקר, בעלות על הנתונים וזכויות פרסום . עם זאת, במכללות לחינוך שדה המחקר של המרצים החוקרים הוא לרוב גם מרחב ההוראה שלהם או שדה ההתנסות של הסטודנטים שלהם . אכן, מטבע הדברים קיימת א - סימטריה ביחסים בין המנחה המשמש כמרצה וכמנחה מחקר

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר